kotor2 nyito kepernyo
kotor2 menu

Hanharr

Knights of the Old Republic 2

 

Hanharr egy hím wookie a KotOR2 játékban, aki a főszereplő Jó illetve Rossz oldali előmenetelétől függően kap szerepet az eseményekben. A Sötét Oldalt követő főszereplő csapatához csatlakozni fog, és vele tart mindvégig, de a Jó Oldali játékosoknak is meggyűlik vele a baja majd Mirát irányítva, és vele kapcsolatos különféle videók során is felmerül majd Hanharr, de csak mint egy NPC. Hanharr egyébként egy őrült wookie fejvadász, talán az első olyan híres vuki, aki "rossz". (Mondjuk a KotOR1-ben már megismerhettük Chuundart, de ő CSAK NPC ("non playable character", azaz nem játszható karakter) volt, míg Hanharr játszható karakter.) Különösen erős lesz a kontraszt, ha az első részben megismert barátságos szőrmókkal, Zaalbarral hasonlítjuk őt össze.

A valóságban azonban a helyzet bonyolultabb. Hanharr nem (teljesen) őrült, de kétségkívül pszichotikus, aki gyakorlatilag egy borotvaélen táncol egy sérült lelkű rabszolga, és egy elmebeteg közt. Minderről szomorú sorsa tehet, rövidesen megértjük, miért. A történet szerint ugyanis az ifjú Hanharr a vuki világon élt a többiekkel együtt. Nem tudunk túl sokat Hanharr előéletéről. Nem tudjuk, megkapta a szüleitől a megfelelő szeretet, gondoskodást. Nem ismert a társadalmon belüli helyzete, csak annyit tudunk, hogy valamiért kívülállónak érezte magát, nem találta a helyét a vukik közt. Nem tudni, hogy azok nem fogadták el őt valami miatt, és egy esetleges rossz tulajdonsága, vagy más dolga miatt rekesztették ki, vagy ő nem tudott, vagy akart megfelelni a társadalmi elvárásoknak, de egy bizonyos, Hanharr egyre jobban a perifériára szorult. Igyekezete ellenére senki sem figyelt rá, nem érezte magát fontosnak, a vuki társadalom egyenrangú egyedének. Nem tudjuk, voltak-e barátai, akik segítették volna őt az életben, akikkel megoszthatta volna gondolatait, akik elfogadták volna, és élvezték volna a társaságát, de nem valószínű. Arról sem szól a fáma, hogy az ifjú Hanharr álmodott-e arról, hogy egyszer egy kedvesen morgó, szép barna szőrű nőstényben rálel majd élete párjára, aki apró (alig méteres) wookie kicsinyekkel ajándékozza meg. Munkája nem volt. Hanharr egyre szomorúbb lett, és egyre magányosabb. Eleinte nem mozdult nagyon ki az otthonából, bezárkózott, és mivel a társadalom nem fogadta el őt, elkezdte ő is megutálni a többi vukit, és egy idő múlva eljutott oda, hogy már nem is érdekelte, mit gondolnak róla a többiek. Kialakította saját belső világát, sokat gondolkodott, de nem jött rá, mi miért történik körülötte, hogy lett számkivetett a saját törzsében, miért nem szeretik őt. Eleinte feltételezhetőleg megpróbált változni, a kedvében járni a többségnek, de a kudarcok, a sorozatos elutasítások miatt ezt egy idő múlva feladta, s már nem akart megfelelni senkinek sem. Védőfalakat emelt társai és maga közé, eleinte önvédelemből, később már ösztönösen, tudattalanul. Egyre jobban maga körül forgott, nem talált kiutat a problémákból, és elidegenedett mindentől, szinte magától a nem túl örömteli életétől is. Hanharrt elkezdte csábítani a mélység, a tiltott senkiföldje, a Shadowlands, azaz Árnyföld. Az tudni kell, hogy a wookie nép magas fákon levő városokban él, és ott szervezik meg az életüket, és nem igazán mennek le a talajszintre, ami egy sötét hely, melyre a fák árnyéka vetül, rémületes állatok üvöltése hangzik fel néha-néha, emiatt egyfajta misztikus köd lengi körbe. Miért rejtik el a wookiek előle? Vajon mi lehet lent? Itt fent már úgysem érezte jól magát, lemerészkedett az Árnyföldjére. Hanharr egyre több időt töltött lent, mert kedvére barangolhatott magányosan, szabályok és társak nélkül, nem kellett vitázni senkivel, nem kellett alkalmazkodni senkihez, nem bántotta senki sem szavakkal, sem tettekkel. Ha egy vadállat rátámadott, az viszont jogosan, teljes dühével péppé verte, vagy felkoncolta. Vadászott a vadakra, de egyre inkább ő maga lett a vad. Sokszor lent is aludt, fel sem jött este, nomád életet élt, loncsos lett a szőre, és a szemében is egyre jobban csillogott a téboly kezdeti szikrája. Egyre antiszociálisabb lett, majd végül már tőle is tartottak a fenti civilizált vukik, ezért ténylegesen is kirekesztették maguk közül, és elüldözték, immár végérvényesen az Árnyföldre száműzve őt, észre sem véve, hogy gyakorlatilag idáig is így cselekedtek, csak nem volt kimondva, hogy Hanharr egy nemkívánatos vuki. Túl nagy változás tehát nem lett, de végre ki lettek terítve a lapok az asztalra, és a wookiek kinyilvánították, hogy nem kell nekik Hanharr, akinek mégis talán ez a momentum tett be igazán, az, amit idáig, sejtett, érzett, az immár ténnyé vált. Tudata nehezen viselte a kimondott kemény, kegyetlen szavakat, mert titkon még mindig szeretett volna egy lenni a többi normális vuki közül, szerette volna, ha visszahívják mert hiányzik valakinek, vagy szükség van rá. Nem sokára úgy hozta a sors, hogy Hanharr úgy érezte, végre szükség lesz rá, mert a Czerka cég rabszolgavadászai megérkeztek Kashyyykra, és elkezdték a wookie nemzetet öldösni, és/vagy rabszolgasorba taszítani, több falut is elpusztítva. Hanharr falvát ekkor még nem támadták meg, és bízott benne, legalább most, a végveszélyben leküldet érte a törzsfőnök, és a bivalyerős vuki segíthet falva, népe védelmében. De nem küldtek le senkit, berendezkedtek védelemre nélküle, de vereséget szenvedtek. A Czerka front immár a faluban volt, és a fenti lövöldözések, sikolyok immár elviselhetetlenebbek voltak, mint az árnyföldi vadak üvöltései. A már kissé tébolyult Hanharr eldöntötte, hogy megakadályozza, hogy kolóniáját is leöljék, vagy elvigyék rabszolgának. Zavarodott elméje azonban nem a legmegfelelőbb módot választotta a többiek "megmentésére", Hanharr felment a falujukba, és leölt mindenkit, hogy "megvédje" őket a Czerka pribékektől. A vuki ifjakkal kezdte, majd gyakorlatilag legyilkolta a teljes nemzetségét. A Czerka katonák mellett megérkeztek a rabszolga befogó emberek is, de azok csak egy csomó halott wookiet találtak, meg egy "bolondot", Hanharrt, akit befogtak, és felvitték rabszolgának az űrhajójukra. Hanharr azonban kiszabadította magát, és fogvatartói ellen fordult. Tönkretette az űrhajó hajtóművét, ami irányíthatatlanul sodródott az űr sötétjében, közben a wookie elbújt, mint egy Alien, és egyesével, kettesével elkezdte legyilkolni a rabszolgatartóit. Aki látta az Alien első részét, valami hasonlót képzeljen el; eleinte lebecsült, fegyvertelen ellenfél, majd hajtóvadászat, végül paranoia minden árnyék, minden zörej miatt, végül a magányos rettegése az utolsó túlélőnek, akit Hanharr szemtől szemben tépett apró darabokra. Közben a sodródó űrhajó becsapódott egy lakott bolygó felszínébe, így Hanharr megmenekült. Sok bolygóra utazott el, és sok embert pusztított el, akikben mind volt fogva tartóit látta, s rajtuk (is) bosszút akart állni a múlt fájdalmaiért. Rendkívül sikeres lett a gyilkolásban, megtalálta hivatását - fejvadász lett. Többek közt így jutott el Nar Shaddaara is.

hanharrA játékos ott találkozik majd először vele, és a másik helyi fejvadásszal, Mirával. Mint említettem, csatlakozik is majd hozzánk, ha Rossz oldali Exilet irányítunk. De a játékot be lehet kicsit csapni, mert az azt vizsgálja, hogy ekkor milyen oldal felé tendál a főszereplőnk az Erőben. Tehát ha még ekkor a Rossz oldalon vagyunk, mert csináltunk 1-2 disznóságot, csatlakozni fog hozzánk Hanharr, de utána sok jó dolgot művelve megfordíthatjuk a karakterünk sorsát, akit így befejezhetünk a Világos Oldalon is. S ez igaz fordítva is, Dark Siderek is begyűjthetik Mirát, ha az elején még picit ügyelnek arra, hogy a képzeletbeli origó fölött legyenek, azaz egy picit a JÓ oldal felé tendáljon a karakterük, majd megnyerve Mirát elkezdhetjük az ámokfutásunkat, egy erős Sith Tanítványt nevelve szegény Mirából. :-)

A két fejvadász kapcsolata egyébként régebbre nyúl vissza. Hanharrt ugyanis korábban egyszer felbérelték, hogy ölje meg Mirát. Ezt meg is próbálta. Becsalta egy csatornarendszerbe, amit előtte elaknásított. Döbbenten vette azonban észre, hogy Mira, különleges képességének köszönhetően, képes az aknák közt lépdelni, látja őket, és nem aktivál egyet sem, és szépen kezd kisétálni a neki szánt csapdából. Hanharr ezért utána rohant, hogy akkor személyesen ölje meg, ám eközben rálépett egy saját maga által lerakott aknára, mely felrobbant, és súlyosan megsebesítette a wookiet. Mira hallva a robbanást, és a vuki haldoklását visszament érte, és kimenekítette az égő, robbanószerekkel teli pokolból, ezzel megmentve az életét. Azt nem tudta, hogy a wookie tradíciók szerint ezzel életadósságra kényszeríti Hanharrt, de erre ő nem is tartott igényt, ő csak megsajnálta, és segíteni akart. Hanharr azonban tombolt a dühtől, mert úgy érezte, hogy ez gyengévé teszi őt, és őrlődött azon, betartsa e népe ősi hagyományait, és szolgáljon-e egy embert, vagy szegje meg a törvényt, így "feloldozva" magát a kínos kötelesség alól. A wookie illemkódex szerint azonban ezt muszáj megtenni, ami szinte megőrjítette Hanharrt, mert gyűlölte az embereket, és nem akart egytől ennyire függeni. Hanharr tébolyult agya ekkor azt a mentséget találta ki a wookie számára, hogy a wookie kód rossz, és gonosz dolog, mely élő halál állapotot idéz elő egy vuki számára, főleg ha hanharr fenyegeti mirat de még életben hagyja mert nem jött el az idje hogy az árnyföldre menjenegy olyan göthös kislánynak kéne a "szolgája" lenni, mint Mira. Hanharr minden gyűlöletét Mirára vetítette ki, és folyamatosan üldözte, időről időre megfenyegetve, hogy megöli őt. hanharr fojtogatja mirátSzinte vadászott rá, néha jól megszorongatta a nyakát, fojtogatta, és a levegőbe emelte, hanharr egyetlen roppantással eltörhetné mira nyakátélvezettel nézve a rúgkapálózó lányt, közben az arcába dörmögve, hogy egy napon örömmel fogja őt megölni, ha eljön a megfelelő idő. Hiába mondta neki Mira, hogy szabad, nem tart igényt az életadósságára, a wookie egyetlen módot látott csak szabadsága visszaszerzésére, ha megöli a lányt.

hanharr_viskis szolgálatába áll hogy goto közelébe jusson általaMindeközben Hanharr egy új megbízást is kapott Vogga a Huttól, azzal a küldetéssel, hogy találja meg GOTOt, és ölje meg. G0T0 mindig egy hologram formájában mutatkozott, mint ahogy a GO-TO cikkemben írom is, és senki sem tudta, így visquis_atveri_hanharrtHanharr sem, hogy maga a gömb alakú droid G0-T0. Mivel nem találta meg őt, Vogga befenyítette Hanharrt hogy dolga végezetlenül vissza ne jöjjön elé, mert abból "baj" lesz. Ezért hanharr_visquisHanharr összeállt Visquis-szel, aki GOTO egyik Squidhead (polipfejű) alvezére volt, és látszólag segített neki, hogy elkapják az Exile Jedit, hogy mikor majd G0T0 elé vezetik rabláncon, akkor végre szemtől szembe kerülhessen GOTOval, és kinyírhassa őt. Ám terveiket keresztülhúzta Mira, aki mira_visquis barlangjába jutelkábította az Exilet, mikor azt "meghívta" Visquis a Jek Jek Tarrba, ahol a búvóhelye volt. Mira ugyanis felvette az Exile Jedi űrruháját, amit az még a Peragus aszteroidán viselt, mikor ki kellett mennie az űrbázisból, és abban ment be a mérges gázokkal védett lebujba, ezzel alaposan megtévesztve Visquist, és Hanharrt is.

visquis ráküldi hanharrt_miráraA történet itt Nar Shaddaan is jelentősen eltér majd a Jó Oldali és a Rossz Oldali játékosok számára. A Sötét oldaliak sztorija az a küzdőállásba helyezkedő lány nem igazán stresszeli a vukitlesz, hogy a gonosz maffiózó, Visquis elkapja a bázisára behatoló Mirát, és ráereszti Hanharrt, aki egy arénaküzdelemben könnyedén végez az apró lánnyal. A játékos ekkor Hanharrt irányítja majd, és a hanharr vs mirabivaly erős, iszonyat magas wookieval simán le tudja verni Mirát. A bosszú azonban ezúttal sem édes, a wookie csalódottan ébred rá, hogy hiába ölte meg a lányt, fájdalma nem múlt el, és semmi sem változott a múlton, csak még egy hanharr hiába ölte meg mirat fajdalma nem enyhültgyilkossággal tetézte eddigi bűneit. Az igazi megdöbbenés akkor jön majd, mikor a győztes vukira ráereszt egy falka kath hound nevű vadállatot Visquis, aki bizony rá kell jöjjön, az Exchange alvezére jól átverte, és kihasználta őt. Kimenekül az arénából, és tombolva utat hanharr_kath_houndok közt az arénábanvág magának egy vészkijárathoz az Ubese harcosok közt, de nem jut messzire, mert hanharr_ubese harcosok közt utat vág magának kimenekülve Visquis arénájábóltalálkozik Zez-Kai Ell Jedi mesterrel, aki egy Erő segítségével leteríti, és majdnem megöli a gonosznak tartott vukit. Kreia azonban ezt megérezve a helyszínre siet, és megmenti Hanharr életét. Immár tehát a wookie neki tartozik örök hűséggel, de kreia feléleszti hanharrtKreia nem oly kegyes, mint Mira volt, és alaposan megfenyíti a wookiet, hogy engedelmes szolgája legyen, mert különben nem kegyelmez neki, és ő maga öli meg. Első parancsa az lesz, hogy Hanharr védelmezze tűzön-vízen át az Exile Jedit. A sötét Exile persze örömmel fogad még egy szolgát, főleg, ha az egy bivaly erős vuki testőr, és magához veszi Hanharrt. A kezdetben csökönyös vuki akaratát hamar megtöri, én engedelmességre kényszeríti majd, aki kérdés nélkül fogja a parancsait végrehajtani, sőt, beavatja majd sötét múltja titkaiba is. Hanharr mély tiszteletet érez majd a Sötét Oldali Exile iránt, főleg miután megtudja, hogy az is saját "törzse" ellen fordult, mikor az egy csomó Jedit mészárolt le. Az Exile nagy befolyást gyakorol majd a vukira, és a játék egy pontján egy párbeszéd során gyakorlatilag végtelenítve ismételgethet majd egy mondatsort, mellyen csökkentheti majd Hanharr intelligenciáját kettővel, de ezzel párhuzamosan növelheti fizikai erejét is kettővel, sőt, XP-t is kap. Ezzel a módszerrel tehát egy végtelen XP pumpához, és egy tök hülye, de bivalyerős vukihoz juthatunk. De végül is lássuk be, úgysem Hanharr lenne a csapatunk esze, nem ő fogja kiszámítani a hiperűr koordinátákat nekünk, ostoba lesz, mint egy tök, de egy csapással fog agyonvágni bárkit, ha felvisszük az erejét a maximális 255 pontra!

visquis üdvözli az arénájában mirátA Jó Oldali játékosok azonban Mirát fogják irányítani az arénaharcban. Ebben az esetben a lány győz, (ha ügyesen irányítjuk, mert a wookie sokkal erősebb, mint a lány!), de Hanharr visquis ugyanoda juttatja ki szolgálta és aki ellene volt az arénábaezúttal sem hal meg, hanem súlyosan megsebesülve az aréna földjén marad fekve. Visquis persze ezúttal is ráengedi a kath houndokat a győztesre, miután azokat is legyőzte Mira, álcázta magát, és hanharr úgy érzi az arénaharc után megszabadul majd életadósságátólátsettenkedett az őrök közt, belülről kinyitva a zsilipet beengedte a komplexumba az ajtó előtt várakozó Exile Jedit, hogy majd az kiossza az mira_vs_kathhoundsUbese harcosokat, és a "Viszkist", majd ő elegánsan távozott egy vészkijáraton át. Több sem kell az Exile Jedinek, rendet vág az Ubese warriorok közt, melyek Visquis speciális fekete seregét képezték, majd megkereste a fődisznót is, aki nem tudván, hogy hol rejtőzzön el az Exile elől, bezárkózott az arénába, ahol előbb még Hanharrékon röhögött fentről nézve a párbajukat. A jó Exile megszánja a falevélként reszkető squidhead maffiózó vezért, de hiába kímélné meg az életét, mert a banda igazából nem az ő irányítása alatt van, hanem bizony GOTO itt is a fővezér, akinek beépített emberei vannak még Visquis elit testőrségében is, akik egy adott jelre gazdájuk ellen fordulnak, és G0T0 parancsára megölik az általunk megkímélt Visquist. Miután az őrült jeleneteknek vége, és az aréna kiürül, ezúttal is megjelenik Kreia, aki meggyógyítja a haldokló hanharr_immár kreia szolgájawookiet, és ismét életadósságra kényszeríti, alaposan megzsarolva őt, szolgasorba kényszerítve, saját magához láncolva a wookiet. Ha az hanharr követi mirát a malachoronExile és csapata megérkezik Malachorra, és Kreia átáll a Sith-ekhez, Trayaként parancsot ad Hanharrnak, hogy szálljon szembe az őt fenyegetőkkel, és végezzen (esetünkben) a közben Jedivé avanzsált Mirával. Úgyhogy ismét megküzdenek, ki tudja, immár hányadszor, és Hanharr ismét, sokadszor marad alul. Akár fénykarddal, akár Erővel, akár lőfegyverrel harcolunk ellene, Mira ezen a szinten már sokkal hanharr_sertegeti_miraterősebb a wookienál, és alaposan elveri őt, mely végén eldöntheti, hogy mi legyen az ezredszer is legyőzött, sérült vuki sorsa. Életben hagyhatja megint, megkímélve, ami nem biztos, hogy jó Hanharrnak, de véget is vethet a földi szenvedéseinek, rajtunk áll, ám ezen hanharrt_sokadszor is megkímélheti miradöntésünk a játék végére nincs kimenettel. Hanharr könyörög majd, hogy öljük meg, mert ezek az életadósságok már megőrjítik, így már nem élet az élet számára, bűntudat is gyötri, szenved, sérült, testileg és lelkileg is egyaránt, szinte szánjuk szerencsétlent. Ha megadjuk neki a kegyelemdöfést, nem kapunk ezúttal rossz pontot, a játék ezt egyfajta eutanáziaként értelmezi, és a készítők is úgy gondolják, Hanharrnak talán már jobb, ha megszabadul tönkrement élete fájdalmas terhétől. De tudjuk, ha meg is kíméljük, akkor is meghal, mikor a bolygó felrobban majd a Bao-Dur által üzembe helyezett Mass Shadow Generator miatt, így szerencsétlen nyomorult számára végre véget ér a kegyetlen élet.

Hanharr története rendkívül megragadó, és szomorú. Üzenet értékű mindannyiunk számára. Ebben a mai, felgyorsult, rohanó világban, együtt élve a stresszel, a sok válással, és mindennapos feltűnően agresszív cselekedetekkel sok Hanharr rohangál közöttünk. Magukban beszélő emberek az utcán, (nem head settel telefonálnak, hanem magukban beszélnek, káromkodnak, vagy énekelnek), agresszív, kötekedő emberek a villamoson, neveletlen fiatalok, és rengeteg boldogtalan, céltalanul létező, magányos, haraggal teli szívű ember. Senki sem figyel senkire, a szeretet, a barátság, a segítőkészség manapság elavult fogalmak. Észre sem veszünk egy felénk nyúló kezet, egy segélykiáltást. Mikor e cikket írom, éppen két fiatal leány öngyilkosságáról számol be a híradó, tizenévesen annyira reménytelennek tartották életüket, hogy beültek egy autóba, és vegyi anyagokból készített elegyből származó mérgező gázokkal kívánták eldobni felesleges életüket maguktól. A "szakértő" épp a cry for helpről beszél, aki tanult pszichológiát, tudja, sok öngyilkos előtte egy utolsó segélykérő kiáltás intéz a világ felé, "emberek, bajban vagyok, szeressetek, segítsetek". Nem hallja meg ezt senki, mindenki rohan a maga dolgát intézni, kit érdekel a másik? 40%-al nőtt a fiatalkorúak öngyilkosságának a száma az elmúlt években! Ugyancsak pszichológiai tény, az emberi életet 3 dolog predesztinálja, a genetikai örökségünk, a neveltetés, beleértve a szociális helyzetet is, valamint a környezet hatásai. Előbbi kettőről Hanharr esetében nem tudunk semmit, de a környezetének igen fontos szerepe volt abban, hogy hova jutott. És ez az, amiben mindannyiunknak felelőssége van szerintem, egy picit több empátia, kis odafigyelés, a bajban segítség, és szeretetteljes kapcsolat, egy mosoly, egy bíztatás, egy befogadó közösség, egy jól végzett munka utáni dicséret sokat segíthet abban, hogy egy érzékeny embertársunk üzemanyaghoz jusson, hogy folytatni tudja az útját, hogy hasznos tagja legyen/maradjon társadalmunknak, és ne kelljen őt (megint pszichológiai fogalommal) deviánssá nyilvánítani, gyógykezelni, ne adj Isten elzárni, kirekeszteni a többségi társadalomból. Hanharr üzenete sokkal több, mint egy "bolond" vuki kálváriája, akinek van füle, hallja meg az üzenetét. Többek közt ezért is csináltam meg a custom figuráját magamnak. A világos barna, loncsos szőrű wookie figura egyébként egy rendkívül erős karaktere a játéknak, még fejlesztetlenül is hihetetlen potenciálokkal rendelkezik. Általában 2 úgy nevezett Ryyk pengével harcol, melyekkel iszonyatos pusztításra képes, főleg, ha használjuk különleges dühöngő képességét, mellyel elkezd tombolni, a kamera vérben forgó tekintetét fogja mutatni, ahol minden lelassul, és vörös ködben úszik. Csuklóján a rabszolgaság bilincseire emlékeztető kék-fehér csíkos csuklópántokat hord, örök mementóként eszébe juttatva, vagy inkább tartva sanyarú rabszolgaságát.

Tekintsétek meg a custom Hanharr figurámat is!

 

 

custom Hanharr figura elölről

hanharr_custom figura

 


 

custom Hanharr hátulról

hanharr_custom_hátulról


 

 

 

Köszi hogy a CustomStarWarst látogatod!
 


 

írta: Rostás Norbert

 

tsf

Kattints a képre, ha vissza akarsz menni a KotOR2 rovatba, hogy választhass a többi KotOR2 karakter közül! vissza a kotor2 rovatba

  <<<<vissza a CustomStarWars főoldalára