Fejlesztő: LucasartsKiadó: Lucasarts, Activision
FPS
2005
Egy kis ember nyitja fel
a szemét életében először. Most született. Fényes, fehér teremben van.
Nyúlánk, magas lények járkálnak körülötte, üvegtégelyek körül serénykednek. Az
egyik magas nőnemű lény odalép hozzá, és kedves, nyugodt, szeretetteljes
hangon köszönti a kis jövevényt.
Még másik három kis újszülött is hasonló
fogadtatásban részesül ekkor. Ők a Delta osztag jövendő klónjai, a Kaminón
vagyunk, és Taun We bizalomgerjesztő hangját halljuk.
"Üdvözöllek pici ember.
Taun We vagyok. Te egy kis klón vagy. A Köztársaság tulajdona. Már vártunk
téged." Megszületett tehát a kis "Boss", a pici "Fixer", a kis "Sev", és a
csecsemő "Scorch".
Ezek a Republic Commando
nevű játék kezdő képsorai. Ekkor látjuk először azokat a klónokat, akiket
később mi magunk irányíthatunk végig életük egy fontos, meghatározó szakaszán.
Rövid előzményként felvillanó képekben ismerhetjük meg életük első perceit,
későbbi képzésüket, tanulásukat, harci gyakorlataikat. Ekkor még nincs nevük.
Pusztán számuk. Azonosítójuk van, neveiket később ők ragasztják egymásra. Íme
főhőseink, és azonosítóik:
Republic Commando karakterek:
RC-1162 Scorch
(Pörzsölt)
RC-1207 Sev (Hetes) de
nem iskolai...
RC-1140 Fixer (Javító,
Ezermester – őt láthatjuk az EPIII Képes Enciklopédiában is)
RC-1138 Boss (Főnök) ő a
parancsnokuk
Az RC a Recon Commando
rövidítése. A klónok egymást, és önnön magukat is normál körülmények közt az
azonosító utolsó két számjegyével definiálják. Így Scorch például six-two,
azaz hatvankettes. Kicsit olyan börtönös fíling, nemde? Tizenegyhatvankettes
rab, beszélőre! Tizenkettőnullahetes elítélt, dugja ki az edényét a rácson, itt
a bableves. :D
Nekünk szokatlan ez,
lévén, hogy a név és az ego az emberi tudatban szorosan kötődnek egymáshoz. A
nevünkkel magunk is azonosulunk, ha meghalljuk, hogy kiejtik, odafordulunk az
illetőhöz, a nevünk saját identitásunk része, és azonos tulajdonképp
önmagunkkal. A klónokat ez nem érdekli. Obi-wan Kenobi mester például nem
tudta klónazonosítóján nevezni embereit. Ismert, hogy Cody parancsnok nevét is
Kenobi adta. De egy másik klóntisztet is elnevezett, aki az ARC trooperekből
később kialakított Alfa osztag egy kitűnő katonája volt - stílszerűen Alfának.
Így közvetve Obi-wan két klónnak is a keresztapja volt... :)
Scorch neve onnan
származik, hogy egy akció során egy balul sikerült robbantása miatt kissé
megégett, és lepörkölődött a szemöldöke. A szó valami olyasmit takar, hogy
leperzselt, leégett, lepörkölt. Ezt tehát egy amolyan gúnynévnek mondanám
inkább, mintsem becenévnek. A Boss egy küldetésben a játék alatt utal is erre
az apró malőrre, miszerint "Scorch, csak juttass be minket anélkül, hogy
kinyírnád az osztagot...". Persze társai tökéletesen megbíznak benne, enélkül
egy ilyen egymásra utalt, kis közösség nem is létezhetne. De ennek ellenére
folyton ugratják, nem csak Scorch-ot, mindannyiukat.
Kiképzés:
A négy klón a Kaminón
töltött évek alatt tökéletes taktikai, harcászati, erőnléti kiképzést kapott.
Kisebb korukban sokat kellett tanulniuk, állandóan a monitorok előtt ültek kis
kék overalljukban. Játékos formában, de rengeteg mindent kellett megtanulniuk.
Testüket is edzették,
egy Walon Vau nevű kiképzőtiszt tanította őket. Különleges bánásmódot kaptak a
többi klónhoz képest. Feladatuk szerint ők majd különleges behatoló egységként
az ellenséges vonalak mögött hajtanak végre kulcsfontosságú akciókat. A
csapatot nagyon összeszoktatták, egymással tökéletes összhangban, gyorsan, és
csendben kell cselekedniük. Minden gépet tudniuk kell majd kezelni, minden
fegyverrel tudniuk kell majd bánni, minden ajtón be kell jutni, minden
számítógépet fel kell tudni törni! Ha nincs lőfegyver, puszta kézzel, vagy
vibropengével is gyorsan, halálosan kell cselekedni.
Az angol SAS nevű
katonai különleges alakulat tevékenykedett hasonló módon a második
világháborúban ellenséges területen. Feladatuk nem az volt, mint a fronton
harcoló közkatonáknak. Nem kellett mindenkit kiirtaniuk, sőt, ha lehetséges
volt, csak a célszemélyt kellett semlegesíteni. Sokszor nem is egy személy
likvidálása volt a cél, hanem titkos dokumentumok lefotózása, ellenséges
haditervek, hadmozdulatok kikémlelése, új fejlesztések adatainak a
megszerzése, célobjektumok felrobbantása, hídfőállások megtartása az erősítés
megérkezéséig. Nos, ezeket a küldetés típusokat szinte mindet beépítették a
játékba! Kitűnő veterán katonai szakemberek felügyelték mindezek hitelességét.
A Deltások tehát különleges klónok, elitegység, és Deltásnak lenni
dicsőség. Na nem a széles vállakat, és nem is Kudlik Júlia műsorát
irigyelték a sorklónok, hanem azt a megtiszteltetést, és különleges
bánásmódot, ami a Delta osztagot övezte. :)
Az előzőekben tárgyalt speciális küldetésekre ugyanis szinte csak őket
küldték.
Küldetések:
Nos, csak vezérszavakban
említsük meg a
Delta osztag kommandósainak életútjának általunk is ismert fő
momentumait! A Geonosis-on az Epizód II végén nem ért véget ám a csatározás!
Scorch-ékat külön-külön ledobták a csatától távol, hogy hatoljanak be a katakombákba, a droidgyár alatti szintekre,
és kapják el a
menekülő
geonosis-i
vezért. A felszínen először is meg kell találniuk egymást. Érdekes
megfigyelni, hogy minden társunk belépője rá jellemző. Scorch-ot például egy
robbantás miatt rögvest az elején megtaláljuk, ő segít nekünk felrobbantani
egy nagy berendezést. Sev pedig éppen egy geonosisit ütlegel, mikor megtaláljuk. Miután teljes a csapat, át kell verekedniük magukat a
droidokon, hogy lejussanak a katakombákba, hogy a terv szerint elkapják Sun
Fac-et. Ezt meg is teszik, bár a
tehetséges stratéga majdnem egérutat nyer, utolsó pillanatban azonban sikerül
szétlőni a menekülő repülőjét.
A játék miatt a fejlesztők kifejlesztettek egy új, picit furcsa rohamdroidot. A
droidnak nagy "szemei" vannak, olyan kerek szemüvegnek tűnő
optikákat adtak nekik, mint amilyet Harry Potter visel, vagy Okoska törp a
Hupikék törpikékben... :) A droidok elég ügyetlenek, és nem
jelentenek túl nagy veszélyt, hiába "viselnek szemüveget", bizony így is állandóan körbelőnek bennünket, még közvetlen közelről is pontatlanok. Ha spórolni akarunk a lőszerrel, nyugodtan
használjuk "wrist blade" fegyverünket, ez egy csukló penge, amit később még
részletesebben bemutatok. Viszont ami érdekes, hogy egy bug miatt a
legbiztosabb mondja egy pajzsozott droidika tönkretételének, hogy odarohanva
elé a pajzsán átdöfködve a wristbladdel seperc alatt kicsináljuk őket! Ha
leszúrjuk a droidokat, lelőjük a trandoshaneket, vagy a geonosisiakat,
biztos, hogy előbb-utóbb arcunkba fröccsen a folyadék/vér belőlük, ekkor
alkalmunk lesz tanulmányozni azt az érdekes megoldást, ahogy a sisak
automatikusan letisztítja a szemnyílásunkon levő szennyeződést. Igényesen
kidolgozott effekt, hasonlóan tetszetős lesz, amikor az esőcseppeket fogja
letisztítani a szemünk elől.
Visszatérve a
küldetéseikre, az előbb említett Sun Fac lekapcsoláson kívül például meg
kellett akadályozni egy menekülő Konföderációs hajó felszállását, az
indulókódjának ellopásával, és percekkel az egész kóceráj felrobbanása előtt
evakuálni.
Később a
Prosecutor nevű
Assault Ship (a birodalmi cirkálók őse) fedélzetén a Delta tagok súlyosan
megsebesülnek, és elkapják őket. A Boss-ra marad a foglyok kiszabadítása, mivel
ő maradt egyedül észrevétlen, és egészséges. Társait meggyógyítja, és újra
összeáll az osztag. Egy trandoshan-Konföderációs üzlet tárgyát képező
szállítóhajót felrobbantanak, majd védeni kell a pozíciójukat míg meg nem jön
az erősítés a kétségbeejtően nagy droid túlerő ellen.
A Kashyyykon
kiszabadítják Tarffult, aki később a Wookie sereg egyik vezetője, az
ellenállás egyik megszervezője lesz a III. epizódban. Itt, a Wookie
bolygón találkoznak először
Grievous tábornokkal, akit nem sikerül elkapni, ám
2-3 magnatestőrét sikerül elintézni a Deltásoknak. Kachirno (Wookie település)
hídját felrobbantják, a Citadellát felszabadítják, majd egyesével szétválnak a
Deltások, hogy négy helyen elfoglaljanak 1-1 nehéz légvédelmi ágyút, hogy tűz
alá tudják venni a CIS egy vezérhajóját, ami megkezdené az inváziót Kashyyyk
ellen.
A Republic Commando felszerelése:
A kiképzés alatt a Delta
osztag mind a négy tagja megtanult bánni minden fegyverrel. Így gyakorlatilag
csak mondvacsináltak a feladatkörök, hiszen mindegyik tag bármelyik helyén
bevethető lenne. Mégis körvonalazható, hogy ki miben jobb, ki mit csinál
inkább.
A főnök inkább stratéga,
jól átlátja a harci szituációkat, gyorsan dönt, és általában helyesen. Ezért
többnyire gondolkodás nélkül, azonnal végrehajtja a csapat a parancsait.
Fixer mindent megjavít,
mindent meg tud bütykölni. Ő töri fel a védelmi rendszereket, az ajtók
nyitókódját, illetve a számítógép konzolokat.
Ahova kóddal nem lehet
bejutni finoman, oda be kell törni. Scorch a robbantási szakértő. Ő kezeli a
robbanó tölteteket, az időzített bombákat, az ajtórobbantó plasztikokat, a
csapdaszerűen működő robbanóeszközöket, és a páncéltörőt.
Sev a vibrokés mestere,
közelharc specialista, agresszív, mozgékony, fürge, mégis erőteljes.
Ugyanakkor a csapat tán legjobb lövésze is, ezért túlnyomórészt ő foglalja el
a mesterlövész pozíciókat.
A játékban ez ennyire
nincs szétbontva. Gyakorlatilag mind a négy klón ugyanazt a fegyverarzenált
használja. Alapfegyverzetük a DC-17m sorozatszámú köztársasági klón
puska.
Erre a fegyverre szerelhető fel később a
mesterlövész ionpulzus
tartozék, amihez tartozik egy távcső, egy, elektromágneses zoom (10x-20x), és
a lézerirányzék. Ebbe a tartozékba egy 5 lőszert tartalmazó tár illeszkedik,
ilyen tárból négyet kapnak, így összesen 20 célzott lövést lehet leadni
fejenként. Ezt a fegyvert gyakran, de tévesen Sevvel azonosítják, de ismétlem,
ez nem csak az ő privilégiuma, bármelyik társa éppúgy lő ezzel a tartozékkal
is - majdnem.
Később kapjuk meg az
ugyanerre a fegyverre szerelhető
Anti-armor, azaz páncél elleni,
magyarul páncéltörő nehézfegyverzet részt. Ebbe a vastag csőben csúsztatják be
azt a töltetet, aminek a tárolóját látjuk Scorch jobb combján. Az a henger
alakú töltet a Super battledroidok vastag páncélját egy találattal átüti, és
az SBD (Super battledroid - ahogy ők rövidítik) atomjaira hull. Ez a
gránátszerű lövedék jó a kis Pók lépegető (spider walker) ellen is, bár abba
jó sokat kell belepumpálni ebből, mielőtt kidől. Ezt a fegyvert pedig
(hasonlóan tévesen) Scorch-al azonosítják, pedig a játékban legtöbbet mi, a
játékos használjuk a Boss-t irányítva.
Gyakorlatilag ez a
lőfegyver arzenál. Emellett van egy
DC-15s Side Arm Blaster nevű
oldalfegyvere a Deltásoknak, egy pisztoly, mely kis távolságú, és kis erejű,
de ha kifogy a lőszer a puskából, kénytelenségből ehhez még mindig hozzá
tudnak nyúlni. Rendelkezésre áll pár kézi detonátor, gránát is.
Végső esetben pedig a csuklóra erősített vibrokést
kicsúsztatják a páncélzat alól, és azzal védik magukat. Ez amolyan Wristblade, hasonló,
mint amit a Predátor is használ. Közelharci fegyver, a Predátor ezzel
"skalpol" azaz ezzel nyesi le az ellenség fejét, amit győzelmük mementójaként
zanzásítanak, összeaszalnak, és elteszik, hogy majd unokáik is láthassák a
nagypapa hőstetteit 40 év múlva... :)
A Deltások
ezt végső esetben közelharcban, vagy csöndes rajtaütéseknél hátulról, vagy
éjszaka használják, amikor fontos a csendes, és gyors megoldás. Kivéve Sevet...
Aki élvezetből vív, pörög, forog, szinte táncol a sok ellenség közt, és osztja
a halált, derékig vérben állva, vagy épp droid hidraulikus folyadékban...
Sisakjuk speciális
sisak. Egyrészt, tán Sev példájából tanulva, megoldották, hogy a
szemnyílásra fröccsenő vért, vagy
hidraulikus folyadékot a sisak
automatikusan letörli. Így - mint a Forma 1 pilótáinál is látjuk - folyamatos
tudnak tájékozódni, látásukat nem takarja el a kosz. Ugye a F1-ben sár,
gumidarabok, víz fröcsög a sisakra az előtted közlekedő miatt, a klónoknál
pedig az előbb említett dolgok, így belátható, hogy a folyamatos látás
alapfeltétele mindkét szakmának... Ha életben akarsz maradni, látni kell!
Éjjel, és
sötétben is. Ezért a sisak egy speciális fényerősítő eljárást alkalmazva
lehetővé teszi a "night vision mode"-ot, azaz az
éjjeli látás módot. Hasonló
ez ismételten a Predátorok egyik vision módjával, ugye ott három van,
humanoidok elleni hő- illetve aura látás, Alienek elleni sötét kontúr látás,
és ellenséges predik elleni látás, amivel az álcázott, ún. cloaking mezőbe
burkolózott, amúgy láthatatlan Predátorok is észlelhetők. Nos ehhez a módhoz
hasonlítható a Delta osztag éjjeli látás módja.
Felszerelésük
tán legnélkülözhetetlenebb darabja az újraélesztő készülék. Kis mérete
ellenére alkalmas a Vészhelyzetben látott fibrillátor módján a
szívre helyezve életre ütni a haldoklót. A magához tért klón utána pedig bactával gyógyítható. A falra szerelt bactagépbe állva az seperc alatt 100
százalékos lesz a játékban, még ha azelőtt alig élt is...
:)
Figurák:
A
játékélményt megörökítendő, a Lucasarts engedélyével a Hasbro kiadta a
geonosisi hullámban Scorch-ot, és a geonosisi vezér Sun Fac-et. Nem sokkal
ezek után kiadtak egy Republic Commando
szettet, mely tartalmazta a Delta mind a négy klónját, amiben ismét viszont láttuk Scorch-ot, valamint ismételten Sun Fac-et, és 2 újrafestett geonosisi lényt
egy szettben.
Sun Fac
Nagy stratéga,
igazi vezértípus. Uralkodói sarj. Díszes öltözete a figurán is jól láthatóan
nemesi származására utal. Díszes mellvértje aranyozott, ékkövekkel van kirakva,
ténylegesen pompázatos! A lágyéköv ugyancsak impozáns. Remek figura! Több
geonosisit adtak már ki, de Sun Fac messze a legjobb! Festése nem csak a
ruháján gyönyörű, hanem testszerte is. Barnás, zöldes színekben tündöklik a
bőre. Combja tüskés! Igen jól eltalált ez a rovarszerű felépítés. Van hozzá
egy új dárda, nem olyan ösztöke, ami a közrovarok, a köznép eszköze, hanem
szebb, komolyabb, másmilyen. Középen van a markolata, ami feketére van
koptatva. Ugyanakkor a nagy erejű hangfegyver is kelléke a figurának, ami
bizony a játékban sok gondot okoz a játékosnak, főleg a lézeres, új típusú
változat!
Sun Fac-nek
agyara is van, ez amolyan megkülönböztetője arisztokrata származásának. Mint
ahogy a testalkat, illetve a szárny is megkülönbözteti őt az elnyomott
közrovaroktól. Egy párbajban szerzett egy sebet, ami a szeme világába került,
ez a heg jól láthatóan, szépen meg van csinálva szeme alatt!
Poggle a
Kicsi jobbkezének fogadta Sun Fac-et. Ő is mindent tudott a készülő
Halálcsillag tervekről. Ott volt a kihallgatáson, amikor Amidalát kémkedés
vádjával halálra ítélik. Sun Fac intelligens, és kreatív, nem egyszerű, hétköznapi
geonosisi, tán ez is hozzájárult, hogy megörökítették őt, műanyagba öntve.
A geonosisi csata után elmenekülne, a hangárból kijut
ugyan geonosisi starfighterével, ám nem tud elrepülni, mert (nálam ezen a képen éppen Fixer, de egyébként általában) RC-1207, azaz Sev
az utolsó(előtti) pillanatban
egy jól irányzott lövéssel a gép hajtóművébe talál, ami felrobban, és az
irányíthatatlan repülő sűrű füstöt eregetve visszazuhan a felszálló
platformra, Sun Fac halálát okozva.
Scorch
Scorch, azaz "62" festése szépnek mondható. A rá jellemző
sárga-fehér-szürke színekben pompázik. Lábszárán kormozódás látható, alhasi
vértjén koszolódás. Elég impozánsnak tűnik. Jó pózban áll a dobozban, ám
kibontva kissé csalódást kelt, hisz további jó pózokba nem igen állítható.
Ugyanis csak nyakban, vállban, csuklóban, és combban mozgatható. Puskája a
fent említett DC-17m
klón puska. Ezt tartja a kezében, már be van tárazva egy páncéltörő löveg a
fegyverbe. A jobb combon levő tokban ott lapul még két robbanótöltet. A
combtáska levehető ugyan, de szomorú hiányosság, hogy a szíj folytatása a
combon marad, és tovább tartja a semmit... Sőt, Scorch combján akkor ott tátong
az a lyuk, amibe később vissza lehet cuppantani a combtáskát. Érdemes
rajtahagyni, egyébként is úgy mutat jól.
Hátáról levehető a
hátitáska, amiben további töltetek, tárak, segélycsomagok vannak. Amit nagyon
hiányolok a táskáról, az a katona neve! Ugyanis a játékban látható, hogy
minden hátitáskán digitális, világoskék karakterekkel ott világít a klón
azonosítója, tehát Scorch-nál a 62 látható. Legalábbis kéne, hogy látható
legyen... :(
A wristblade, avagy
csuklópenge is hiányzik az éhes rajongói szemnek. Nagyon jó lett volna azt még
valahogy megoldani. Scorch jó karakter, a figurája is szép, ám kissé keveset
kap az igényes rajongó abból, amit a játék alapján - talán joggal - elvárna.
A Deltás csapattagok
nagyon kedvelik egymást. Igazi bajtársként életüket adnák egymásért. Sev és Scorch pedig mint
két bohóc, folyamatosan tréfál, "ökörködik", és bizony ez bevetések előtt nagyon
jól tud jönni, mikor az ember a halálra gondol, nem tudja hazajön-e még, és
fél. Olyankor két ilyen mókamester nagyon fel tudja oldani a hangulatot, ekkor
harsányan, férfiasan röhögnek, vadul, duhajul, és szembe tudnak nézni a
félelmeikkel.
Láttátok az Alien 2-t?
Mikor a kommandósok leszállnak az LV-426 nevű bolygóra, szembenézni a
Halállal, a száz gyilkos Alien-nel a parancsnoki pulton látható a halálba
induló srácok pulzusa. Olyan sűrű, gyors a szívverésük, hogy nehéz két ütést
megkülönböztetni az ábrán. Ekkor feláll Hudson, az ottani mókamester, és
elkezd ökörködni. Erre nincs jobb szó, csak egyszerűen meg akarja őket
nevettetni, hogy kizökkenjenek gondolataikból, hogy felkészüljenek, és
elszánják magukat. Kiabál, hogy na ki a legpusztítóbb kommandó, hát mi
vagyunk! Lemegyünk és szétrúgjuk a seggüket! Én vagyok a ragadozó! (angolul:
predator... immár harmadszor kerül szóba a Predátor ebben a cikksorozatban, tán
nem véletlenül...;-)
Nos hasonló
hangulatfelelős Scorch, és Sev. Két jó barát. Szinte családias a kötelék
köztük. Ugratják egymást, ha kell, de amúgy feltétlen bizalommal, fegyvertársi
testvériességgel, igaz barátsággal viseltetnek egymás iránt. Ezért is kellett
pont e két kommandós srác nekem.
Sev és Scorch
aranyköpések:
Álljon itt végezetül pár
poén. Mivel ezek gyorsan, és angolul hangzanak, a fordítás nem tökéletesen
adja vissza az angol humort, ám törekszik a pontos hangulat, és viccelem
interpretálására. Értsük meg, hogy ezek nagyrészt harci szituációk előtt,
esetleg alatt zajlanak, és katonák szájából hangzanak el.
Holografikus
parancsnok (tanácsadó) : ...és
hatástalanítsátok a generátort!
Sev:
(bután) Hatástalanítsuk...?!
Scorch:
Úgy érti, robbantsuk fel a fenébe!
Sev:
Ó, ja ?! Én is úgy gondoltam...
Scorch
(drótokat köt át Fixer helyett): Most hogy is van? Piros, piros, zöld? Vagy
piros, zöld, piros?
Sev:
Lehet, hogy kint maradunk, Uram? (a Bosshoz)
Scorch:
(dolgozik ajtóra szerelhető időzített bombán) ...még egy pár pillanatot kérek!
Sev:
És még ő a robbantási szakértőnk?!
Scorch:
...ezen lehet, hogy át kell robbantani magunkat. Én azt hiszem felesleges
spórolni a robbanószerrel, és rászerelek egyet srácok!
Sev:
Te mindig ezt hiszed...
Scorch:
Uram, miért nem megyünk tovább?
Boss:
Sev?! Benyomtad a gombot?
Sev:
(bután) Ó, bocs főnök...
Sev:
(lever egy pár droidot) Hahaha... ostoba droid!
Scorch:
Még mozog, üss még párat rá Sev...
Sev:
Néhányan azt mondják, hogy el kell jutni a harci zónához, hogy ki tudjuk
fejteni a maximális hatást. Nos, én a harci zónában élek!
Sev:
(mesterlövész pozícióban, célzás közben pusmog) Szóval 2 zoom van ezen a
puskán, nézzük csak, 20 szoros nagyítás... ühüm... hé, te ott... mi van veled, csak
nem meghaltál?
Scorch:
Ez a hely a frászt hozza rám!
Sev:
Nincs is ennél jobb! A sötétben rád ugrik valaki, felrúgod, és beleereszted a
tárad... aztán cafatokra lövöd a bozótost, hátha bujkál még benne valaki... Jaj,
de szép az élet!
Scorch:
Sev, most már tőled jobban félek, mint ettől a helytől!
Sev:
(közelharc közben) Bakker, nem hiszem el!
Scorch:
(ijedten, azt hiszi Sev megsérült) Mi van Sev?!
Sev:
Elfelejtettem, hogy idáig mennyit vertem szét... Kezdhetem elölről a
számolást...
Scorch:
Ha mind ugyanolyan klónok vagyunk, miért csak nekem van jó humorom?!
Sev:
*@...!!
Sev:
Látjátok? Egy generátor van a fa közepén! Érdekes...
Scorch:
Ha hazaérünk, magam fogom kérni, hogy befejezhesd a kiképzésedet, Sev...
Boss:
(találatot kap) Bactát... kérek...ahh...
Scorch:
Uram, meghalna kicsit később inkább, most nem jó!
Sev:
(földre kerül) segíts...Scorch... ahh...
Scorch:
(elhagyva a fedezékét) Jó, de ha engem is lelőnek, a jelentésben rád fogom
fogni!
Boss:
(megsebesül) Kommandósok... bactát!
Sev:
Uram, tartaná még egy picit a belét, míg én kiontom előbb az övékét? (angolul
érthetőbb igazán, spec kifejezés: hold on to your guts, -tarts ki)
Boss:
Scorch, szedd le innen azt az őrszemet!
Sev:
(csalódottan) Uram, nem tudna inkább mást megkérni, aki tud egy egyeneset
lőni?!
Boss:
(leállítja Scorch gyógyulását a Bactagépben, mert jön az ellenség) Gyere ki Scorch!
Scorch:
(mormog, mert még csak félig gyógyult meg) A kis szadista...
Boss:
(leállítja Scorch robbantási előkészületeit) Robbantási parancs
törölve, 62-es!
Scorch:
Uram, EZ egyáltalán nem vicces!
Sev:
(megsérti magát egy robbanótöltet miatt) Argghh!
Scorch:
Na ezért szükséges érteni a robbanóanyagokhoz, látod?? (úgy mint ő)
Boss:
(lelő egy saját klónt véletlenül a csata közben) Hoppá...!
Scorch:
Uram, biztos, hogy ugyanazokat a géneket kaptuk?
Scorch: (lelő egy geonosisit) Hé Sev, ez tisztára
úgy néz ki, mint az anyád...
Sev: *#!!!
(Ez szerintem túlmegy a poénkodás szintjén! - a szerző)
Halott közlegényeket
(testvéreket) találnak a Deltások.
Scorch:
De kár ezért a sok jó génért...!
Sev:
Tán még nem késő feliratkoznod azokra a hajókra pilótának...(a Gunshipre gondol)
Viszonylagos nyugalomban, épp nincs
ellenség.
Sev: Uram, szóljon be a
központnak, hogy küldjenek valakit, akit lehet lőni.
Szóval ezek a srácok
folyamatosan tréfálnak, a legnagyobb kavarodásban is megtalálják a módját egy
kis hülyeségnek. Ezek amolyan feszültségoldó katonapoénok.
Prológus:
Mikor a Kashyyykon
sikerül lelőni a CIS vezérhajóját, a Deltát utasítják, hogy másszanak ki a
légvédelmi ágyúikból, és gyülekezzenek a Boss ágyújánál. Hárman vannak ott a
végén... sajnos Sevet a túlerő legyőzi, és elkapják. A klónok általában
feltétlenül engedelmeskednek, ám ezek a személyiséggel is rendelkező egyedinek
nevelt klónok fellázadnak, nem akarnak engedelmeskedni, megtagadnák a
parancsot, hogy visszamenjenek Sev-ért. Ezt azonban nem tehetik, a küldetést
nem kockáztathatják, és bár Scorch szinte őrjöng, ott kell hagyják a barátukat,
társukat. Mint ahogy Anakinnak sem lehetett visszamenni a Gunship-ből kiesett
Amidaláért, nem kockáztathatták a küldetést, úgy ők sem kockáztathatják a Yoda
mester (ekkor már tábornok Jedi) által vezetett Epizód III-ban is látható
Kashyyyk-i hadműveleteket.
Sokan hisszük, és
reméljük, hogy a pletykák szerint rövidesen kijövő folytatásban az Order
66-ben (hatvanhatos parancs) Sevet majd megtalálhatjuk, kiszabadíthatjuk, és
újra együtt lehet a Delta osztag! Csak sajnos gyanús, hogy ellenségként
ezúttal nem csak droidokra, SBD-kre, kis pókra, trandoshanekre kell majd tüzet
nyitnunk, hanem Jedi mesterekre is, ami azért igen fájdalmas lenne.
Addig is ezt a három
figurát (Scorch, Sev, Sun Fac) érdemes feltenni a polcra, hogy
viszontláthassunk 3 Republic Commando karaktert az otthonunkban is.
***
A cikket utólagosan kiegészítjük pár járulékos
információval, és képpel, mivel a Republic Commando főrovat nyitóhangját is
elvállalta Berzsenyi Zoltán művész úr. Hogy miért ő? A játékban ugyanis
Temuera Morrison adta a hangját a főhős Boss-nak, akit a játékos irányít.
Mivel Magyarországon a Star Wars filmekben Temuera Morrisont Berzsenyi Zoltán
szinkronizálta, egyértelmű volt a döntés, hogy őt kérjem fel a rovat
nyitóhangjának, mely feladatot legnagyobb örömünkre elvállalt. Ezzel immár a
második rovathoz adva a hangját. Az akció figurák rovat volt a másik ugye, de
mikor ahhoz feltettem a művész másik mondatát, akkor még nem árultam el
nektek, hogy lesz még egy rovatnyitó hang tőle. Ezért is tartottam Berzsenyi
napokat, hiszen két hangot is kaptunk tőle.
A Republic Commandóban kinyithatunk egy extra meglepetést
az egyik küldetés sikeres teljesítésével, mellyel betekintést nyerhetünk a
játék szinkron munkálataiba. Mivel a játékélményt is nagyban előrelendíti a jó
szinkron, a Lucasarts felkérte
Temuera
Morrisont a főhős klón szinkronjára, és az ő szinkronmunkájába leshetünk bele a
rövid kis filmbejátszásban, mely tartalmaz egy interjút Temuera Morrisonnal,
utána pedig láthatjuk a stúdió munkát, ahol
Morrison
egy fülhallgatóval a fején ül a szinkron stúdióban, és nagy beleéléssel
alakítja Boss-t. Néha annyira átadja magát a szerepnek, hogy amikor Boss előre
mutat, kijelölve az ajtót, amit be kell robbantania a társaknak, Temuera
Morrison is előre mutat a kezével. Boss egyébként a játékban parancsokat osztogat, és
dirigálja a többieket, Sevet, Fixert, és Scorchot. Elrendelheti, hogy álljanak
bactatartályba, hogy robbantsanak be egy ajtót, foglaljanak el egy mesterlövész
pozíciót, rohamozzanak search and destroy üzemmódban, vagy épp szoros
alakzatban kövessék és fedezzék a Vezérüket. Nos, mivel én leggyakrabban ezt a
formációt használtam a játékban, és egyébként is ez a legfrappánsabb mondat,
amivel a magyar Főnök szólhat hozzátok, Berzsenyi művész úr azt az utasítást
adja, hogy a Delta Kommandó, illetve az összes "republikkommandós" kövesse őt a
CustomStarWars-ra. :-)
Delta squad, forming up! Delta Osztag, felzárkózni formációba!
Take them down quietly, Delta! Szedd le őket csendesen, Delta katona! (utasítás mesterlövész pozíció elfoglalására)
Cancel snipe maneuver, commando! Mesterlövész pozíciót elhagyni, Deltás!
Secure that area! Biztosítsátok azt a területet!
Stop limping around and get some bacta, soldier! Ne sántikálj itt össze-vissza katona, állj be a bactatartályba!
Darth Stryker, "KotF felelősünk" pedig két képpel tiszteleg
Berzsenyi művész úrnak. Készített két screenshotot a Knights of the Force egy
Republic Commandós pályaszerkesztőjével, illusztrálva a játék egyik
legjelentőségteljesebb, és az egyik legszimbolikusabb jelenetét - lemodellezve,
mikor
a
Delta osztag a Geonosisi csata idején titkon behatol a katakombákba, hogy
elkapják Sun Fac-et. Az első képen elölről látjuk a
Delta
osztagot, nagy küzdelemben különböző droidokkal, a második képen pedig
hátulról látszódnak a Republic Commando klónjai, ahogy ellenállást nem tűrően behatolnak a játékhoz
hasonlatos geonosisi kamrákba.
Ezzel a két szinkronos képpel, és pár játékból ismerős Boss
utasítással egészítettem ki a Republic Commando anyagot nektek, és
természetesen Berzsenyi Zoltán művész úr új rovatnyitó hangjának örömére, hogy
ne csak a szereplőkre, a fegyverzetükre és kalandjaikra figyeljünk, hanem a remek
hangoknak is szenteljük oda a nekik járó figyelmet.
írta: Rostás Norbert
Külön köszönet Rophek Zellus barátomnak, aki majdnem minden
rovatnyitó cikk kapcsán segédkezett a fotózásban, és az "arcképek"
elkészítésében.