jedi knight 2


Kutász droid (probe droid)

JK2 Jedi Outcast

 

Ha egy Star Wars rajongót megkérdezünk, hogy mondjon egy birodalmi droidot, nagy eséllyel azt fogjuk hallani, hogy probe droid, probot, vagy kutász droid. Első kettő kifejezés inkább angolból meghonosodott megfelelője a kutász droidnak. De a filmben talán távkutasznak is mondják. Szóval több néven is ismert ez a kultikus droid, de a széles körű ismertség, és tán kijelenthetjük, hogy szeretettsége is nem a film, mármint nem a Birodalom Visszavág érdeme. Ott ugyanis egy epizodista, ráadásul funkcióinak pusztán egy jelentéktelen kisebbségét ismerhetjük meg. Aki csak a Birodalom alapján ismeri, úgy gondolhatja, hogy ez a droid arra jó, hogy kiküldjék megannyi bolygó felé, mint egy starwarsos Voyagert, hogy megkeresse a lázadókat. Pedig a droid ennél sokkal sokoldalúbb felhasználású, sokkal érdekesebb, sokkal izgalmasabb, ha elszakadunk az egyébként is bugyuta Birodalom Visszavágtól, és a szélesebb perspektívát a játékok világa, és az EU alapján szemléljük meg! A Kiterjesztett Univerzum ugyanis ezt a párperces epizodistát rengeteg funkcióval látta el, gyakorlatilag minden játék ad neki valami pluszt, egy extra megjelenésen túli érdekes feladatot, melyeket ha megismerünk, nyilvánvalóan reflektorfényt sugároz majd erre a droidra, a Birodalom Visszavág pislákoló gyertyalángja helyett. Bár a probes_clonewars_s5droid a Birodalom Visszavágban jelent meg először, ezt nem vitathatjuk el, és örömteli a felbukkanása, még ha a film aprópénzre is váltotta, de maga a probot project utólag, az EU-ban teljesedett ki. A Clone Wars szerint a droid egy nagyon hasonló változata már a CIS hadseregét is támogatta. Azaz a történelmi idővonalban securitydroid_probe régi köztársaságmár korábban is létezett, de mivel a CW későbbi project, ez mégis a Birodalom utánra datálódik a megjelenések sorában. Sőt, ha még visszamegyünk, ezer éveket, már a Régi Köztársaság idején is voltak probe droidok, amik történelmileg még régebbi időpontot mutatnak, ám a TOR játék a Clone Wars-nál is frissebb project.

Shadows of the Empire

A probe droid talán itt hasonlít a legjobban a filmes megjelenésre. A probe_droid_soteHoth mezei csatában ők jelképezik a legkönnyebb fokozatú ellenfelet. Azaz egyfajta lőgyakorlat szerűen rajtuk gyakorolhatjuk ki a snowspeeder vezetését. Funkciójuk nincs, csak ott lebegnek, néha lőnek, kicsit sebeznek, hamar megsemmisülnek, egyfajta level 1, a későbbi AT-ST-kre, és végső soron az AT-AT lépegetőkre készülhetünk fel a kilövésükkel. De azért arra az ember tehát rájön, hogy a droid nem kifejezetten harcra terveztetett, gyenge ellenfél, de nem is arra való.

Galactic Battlegrounds

A stratégia játékban nyilvánvalóan a Birodalmat irányítva használhatjuk őket. A probe_droid_gbgvárosközpontban gyárthatóak a második korszaktól. Illetve még akkor találkozhatunk velük, ha a Birodalom ELLEN játszunk. Gyakran írja ki a gép olyankor, hogy "your enemy is spying on you". Azaz ellenfeled épp kémkedik. Ezt valószínűleg FOW, azaz Fog of War küzdelemben kapjuk majd, ahol a felderítetlen probot_viz_felettterületet fekete lepel takarja. Ezt például egy probe droiddal lehet feloldani, nagy eséllyel valahol a bázisunk körül nézik meg épp védelmi erőnket. A kutász mivel repül, lebeg, így láva, vagy víz felett is képes mozogni, így természeti akadályok sem állják útját. Akár team island szigeten is simán átmehetünk vele az ellenség szigetére a víz felett.

Force Commander

A probe droid itt már rögvest a játék elején rendelkezésre áll, nem kell korszakot lépnünk. A droid látótávolsága igen praktikus, felderítő egységeinknél (swoop bike, speeder bike) is nagyobb. Ami probe_scanazért fontos, mert már messzebbről észrevesszük ha jönnek, és például egy plazmavetővel, mobil artillery-vel idejekorán megsemmisíthetünk bárkit, iszonyú messze, a biztos távolból. Másodlagos probedroidsképessége a scannelés, ami ezt az egyébként sem kicsi LOS (line of sight) látótávolságot rövid ideig megtoldja pár további egységgel. Ezt igen rövid ideig tudja fenttartani, de gyorsan újratölt, majd ismét scannelhetünk, nagyon praktikus támadásra, védekezésre egyaránt. Hoth mezei küldetésre is megkapjuk, többet is.

Empire at War

A starwarsos stratégiák csimborasszója a felderítést új értelmezésbe helyezte. Ez gyakorlatilag a mai hadviselés alapja is. A játékban ugyanis bolygókat birtoklunk. A felszínen állomásoznak a szárazföldi egységeink, tankok, gépek, gyalogság. A bolygó felett pedig a flottánk. A lázadóknak van egy ún. raid képességük, azaz flottával védett bolygóra is be tudnak hatolni egy kisebb osztaggal, kijátszva a felette lévő flottát landolni tud egyből a felszínen, légicsata nélkül. Ám a Birodalomnak ilyenre nincs lehetősége. Nekik ezt lineárisan kell csinálni, hiperűrutazás, érkezés a bolygóhoz, légicsata az ellenséges erőkkel, ÉS űrállomással, esetleg ionágyúval támogatottan, és csak ez UTÁN szállhatnak le a felszínre. Azt azonban nem tudjuk, milyen erők állomásoznak a bolygó felett. Vannak pillanatok, amikor támadni KELL. Ilyen például, ha az ellenfél átcsoportosította légi erőit máshova. Amikor az űrállomás viszonylag védtelen. Vagy ha sok szállítójármű van orbitális pályán. A gép sokszor úgy akarja elfedni a légierejének átcsoportosítását egy támadása előtt, hogy orbitális pályára emeli szárazföldi egységeit szállítókban, ezzel darabszámilag azt látjuk, hogy sok kérdőjellel takart egység van a bolygó felett, de azt nem tudhatjuk, a kérdőjel mit takar, Nebulon-B fregattot, vagy csak egy gyalogsági szállítótranszportot. A Birodalom ilyenkor át tud küldeni egy kutászt, mely 30 pénzbe kerül, és felhasználás után megsemmisül, viszont pontos képet kap az áhított bolygó feletti állapotokról. Persze ezt single módban ki lehet trükközni, egy támadás előtti mentéssel, majd jön az uhh a fenébe, nyüzsögnek az A-wingek, Y-wingek, X-wingek, Corellian corvettek, Mark-1ek, Nebulonok, esetleg Calamari cruiserek, gyorsan reload, és máris tudjuk, hogy ott a flotta. Ám erre multiban pl nincs lehetőség. Azaz olyankor tökéletes a probe droid kémkedésre. Ezt későbbi szinteken kiválthatjuk láthatatlanul mozgó egységekkel, pl. Boba Fett, vagy egy smuggler át tud menni úgy egy bolygóra, hogy nem veszik észre, és tökéletes képet nyújthat egy bolygó teljes védelméről, ám Boba Fett csak később áll rendelkezésre, egy smugglerhez meg kell egy cantinát építenünk párszáz creditért, mely ugye helyet foglal lent a bolygón a szűkös infrastruktúrahelyeken, nem termel mint egy bánya, ráadásul maga a fejvadász, vagy csempész bérlése ezer credit, (Császár jelenlétében csak 750) de akkor is, ez a probe_eawprobe droid közvetlen, és gyors, valamint olcsó gyártásához (30 credit, Császár jelenlétében 23!) képest nagyon durva. 200-300 kémkedést tudunk egy fejvadász, vagy csempész árából végrehajtani ugyanannyi pénzből, bár kétségtelen, hogy hosszútávon a smuggler jobban használható profi szinten, hisz gyorsan áttehető más bolygóra, nem semmisül meg ha nem adunk neki feladatot, csak ott áll az űrben egy bolygó felett, és a játék végéig segít nekünk képben lennünk mi van az adott légtérben. Akár minden ellenséges bolygó fölé is tehető, így egyszerűen nem tudnak elbújni előlünk, mindent látunk, végig. Szóval ez a kutász-smuggler dolog a játék professzionális műveléshez szinte elengedhetetlen, magas szintű élményt és felhasználást nyújt.

Jedi knight Jedi Outcast

A játék a stratégiai dolgokon kívül mutatja meg a probe droid további érdekességeit.

Területvédelem

Kejim pályán szinte a játék legelején a birodalmi bázis előtt van egy szakadék. Túloldalán van valami bázis, ahova nem tudunk átmenni. Viszont átlőni tudunk. Bár a katonák erőtér mögött vannak, és nem sebesíthetők meg, probe_kejim_outpostkiküldenek egy kutász droidot, hogy nézze meg, ki lövöldözik. Mivel tud repülni, a szakadék felett simán át tud jönni, a területet simán belátja, átrepüli, felvételeket készít a kiküldői számára, és minimális tűzerővel fel is veszi adott esetben a harcot, bár túl sokat nem sebez itt sem. Artus prime bázison ugyanez történik. Csak ott akkor jönnek elő a probes_artus_őrszemekprobotok, ha a bázis reflektorai észrevesznek bennünket. Ha lebukunk, két probe jön elő balról fentről, és megszólalnak a szirénák is. Ugyanígy védik a belső tereket is. Kejim bázis folyosóin gyakorta őrjáratoznak a probe droidok. Ez is egy teljesen új felhasználási mód. Azaz nem űrfelderítés, nem kémkedés, hanem egy szoba, egy folyosószakasz védelme, bejárása, probe_yavin_sunyitkvázi mint egy sétáló őrszem, egy katona, vagy biztonsági őr. A területvédelemhez az is hozzá tartozik, hogy a probe szenzorai rendkívül érzékenyek. Magyarán nagy eséllyel ő előbb észrevesz minket, mint mi őt. Nagyon messziről probe_droid távcsővelészlel, leadja az adást a helyzetünkről, és míg megjön az ellenség, addig leköt minket, megtámad. Yavinon is van probe droid, sunyít, vár, figyel. Érdemes fedezékből csinálni a screenshotot is, mert ha észrevesz, támad. Legjobb még messzebbről, távcsővel, bár nyilván az nem olyan látványos.

Barátságtalan területeken való felhasználás

Ilyen például a hideg területeken való feladatok, lásd Jedi Academy, Hoth pálya. Vagy a forró, például égő folyosók, vagy mérgező, gázszivárgásos, stb szakaszokon való mozgás, ami neki ugye probe_artus_meteor_agyonutottedroid lévén nem számít. Persze balesetek történhetnek. Egy járőröző kutászt ugyanis Artus Prime-on a meteoriteső véletlenül pont eltalált, és szétlapított. Maradványait mi találjuk meg, Kyle Katarnt irányítva. De ez ritka véletlen. Nullgravitációban is jól elvannak. Például a probes_0 gravitációDoomgiver pálya végén, amikor a hajóban nem lesz gravitáció, és Kyle lebeg össze-vissza, abban a nagy mély kürtőben, aminek a közepén van az őrbódészerűség, ott lesz két Probe droid. Adott körülmények közt még előnyben is vannak, hiszen míg mi csak lebegünk, ők gyorsan tudnak navigálni a levegőben. De ide sorolhatjuk a kejim_teteje_urbenkinti, űrben végzendő strázsálást is. Kejim bázis tetején is lesznek majd probe droidok. A droid apró szervizalagutakban is képes vertikális mozgásra, ahol ilyet látunk, sejthetjük, hogy nemsokára probottal kell küzdenünk. A droid ezeken át hagyja el a szobát, megy ki a külső térbe, tetőre, stb, majd ezen át jön vissza. Például töltődni. SOSEM látott dolog van az Outcastben, probe_droid_storage_bayKejim bázison találunk majd pár helyen úgy nevezett probe droid storage bay állomásokat. Ezek amolyan probe_aktivalodiktöltő-tároló helyek. Mikor a droid nincs használatban, ebben pihen. Egyfajta stand by üzemmódban ezekben alszik, ám ha idegent lát, azonnal aktivizálódik és támad. Mindenesetre rendkívül érdekes, hiszen mint minden droidnak, nekik is kell energia, pajzsvisszatöltés, stb, de ezt eddig sosem láttuk, sehol, tehát a JK2 ilyen szempontból újat ad.

Tekintsétek meg a customizált Probe droid figurámat! Azaz nem custom, nem én csináltam, hanem a meglévőt customizáltam. A szerintem csúnya narancssárga lövegeit átfestettem, (olyan volt a szeme, és a kilőhető lövege, mint alul a tüske, ami kilóg, azt nem akartam levágni róla) szemeit megcsináltam rendesebbre, kicsit felkoptattam mindenütt, lábait is fémesítettem, az alapvetően kékes-szürke, csúnya műanyagszerű, nagyon játéknak látszó POTF kiadású droidot. Nagyon, nagyon rég. 2006-ban, a fotó készítésének ideje szerint! Mára el is felejtettem szinte, hogy ez is custom(izált) figurám. 

Customizált Probe droid figura

custom_imperial_probe

 


Customizált kutász droid figura felülről, közelről

custom_probe_droid felülről

 






Köszönöm szépen a figyelmeteket, gyertek máskor is a CustomStarWars-ra!

 A cikket írta: Rostás Norbert 2019. 01. 05. (a figura készülte évekkel azelőtt.)

 

jk2 borító

vissza a főoldalra főmenübe image map example