holokron_anakin


Semleges vagy Univerzális Erők

2. rész

 

Az Univerzális, vagy más néven semleges Erőket a Sith-ek, és a Jedik egyaránt használhatják. Van köztük támadó jellegű, és védekezésre alkalmas Erő egyaránt. Ebben a rovatban sokról olvashattok majd, de annyi van, hogy az összest nem tudom bemutatni. Amiket bemutatok, azokról megtudhatjuk, mire jók, mi a hatásuk, és még példákat is szeretnék hozni nektek az alkalmazásukról különböző forrásokból, megnézve kik használták az adott Erőt a filmekben, a Clone Wars rajzfilmben, a Clone Wars 3D animációs filmben, és egy könyvben. Remélem kellemesen töltitek ezt az olvasással töltött időt!
 

Energia Ellenállás

 Ez az Erő képes elnyelni 10 pontnyi hideg, elektromos, energia, tűz, és hang jellegű fizikai hatások erejét. Ha több, mint 10 pontnyi fizikai hatás érkezik, az első 10 kerül hárításra, a többi sebzi a Jedit. 120 másodpercig tud így védekezni egy Erő használó. Később az improved energy resistance azaz a Fejlesztett Energia Ellenállás váltja fel az Energia Ellenállást, ami hasonló az előzőhöz, de már 15 pontnyi hárítás lehetséges vele. Végezetül jön a Master Energy Resistance, azaz a Mesteri Energia Ellenállás, mely már 20 pontnyi sebzést nyel el. A Jedi Academy ezt az Erőt Force Protection-nek, azaz Erő Védelemnek nevezi, ez olyasmi, mint energy_resistance_kenobi_tűza Force Resistance, azaz az Erő Ellenállás. Láthattuk, hogy Obi-wan energy_resistance_kenobi_golyóKenobi úgy védte meg magát Durge beépített lángszórója, és golyószórója ellen a Clone Wars 2D rajzfilmben, hogy puszta kezével nyelte el a lángszóró hőjét, és a Neo szerűen állította meg a kilőtt golyókat is.

Erő Eltérítés

 Ez az Erő képessé tesz egy Jedit, vagy egy Sith-et hogy hárítson, eltérítsen kilőtt lövedékeket lézerkard nélkül is, puszta kezével, ám ez a forma még nem alkalmas arra, hogy vissza is verje a támadó felé. deflect_vaderA képesség állandó védelmet nyújt a játékokban is, nem kell külön aktiválni. Láthattuk ezt az Erőt, mikor Darth Vader a Bespin Felhővárosában Han Solo lövéseit puszta kezével védte. (majd lazán kiszívta a pisztolyt Han kezéből, de ez már az Erő szívás témája.) A KotOR-ban elérhetjük ennek az Erőnek a fejlettebb fokát is, amit Force Redirection-nek, azaz Erő Visszaverésnek neveznek, mikoris a karakter képes a támadóra visszapattintani saját lövedékeit.

Légzés Kontroll

 breath_controlEz az Erő immunissá tesz egy Jedit, vagy egy Sith-et a mérgekkel szemben. Ezt Nar Shaddaa-n tanulhatjuk meg Kreiától az Exile Jedit irányítva, mikor védőruha nélkül próbálunk bemenni a Jek' Jek Tarr-ba. Exile majdnem meghal a halálos gázok, és mérgek miatt, de Kreia megtanítja, hogy tartsa vissza a lélegzetét. Mesteri szinten ez az Erő életben tartja a Jedit akár egy hosszabb ideig is lélegzetvétel nélkül. Láthattuk ezt az Erőt, mikor az ifjú Obi-wan Kenobi és mestere breath_control_qui gonQui-Gon Jinn Légzés Kontrollt használt a Kereskedelmi Szövetség hajóján, mikor Palpatine megparancsolta a Neimoidiaknak, hogy öljék meg a két Jedi követet, de Obi-wan és Qui-Gon nagyon is életben voltak még, mikor a droidok kinyitották az ajtót, hogy megnézzék, hogy meghaltak-e már. :-)

Erő Ugrás

 Egy Jedi vagy egy Sith arra használhatja ezt az Erőt, hogy alaposan megnövelje a normál ugrási képességét. Azok az Erő használók, akik jók ebben a technikában óriási ugrásokra lehetnek képesek mind előrefelé, mind felfelé. Erő futással kombinálva pedig szinte hihetetlen távolságokat lehet áthidalni így! jump_yodaAz Erő Ugrást széles körben alkalmazzák fénykard párbajok alatt is. Yoda például folyamatos Erő Ugrásokkal őrjítette meg Darth Sidioust, és Darth Tyrannust is. Az Erő Ugrás egy bázis Erő, amit Jedi és Sith mesterek is képesek alkalmazni. Az alapelve egyszerű: az alkalmazó arra használja az Erőt, hogy fellökje magát olyan magasra, amire egy normál ember képtelen lenne. force_jump_winduA játékokban is hasznos lehet, hogy megzavarjuk az ellenséget a célzásban, vagy hogy elugorva előlük ne tudják kitervelt kard támadásukat ránk alkalmazni. Arra is jó, hogy feljussunk olyan magas helyekre, ahova egyszerű halandó segítség nélkül képtelen lenne feljutni. A Jedi Knight: Dark Forces II-ben a játékos megsérült, ha magas helyről, például egy felső emeletről esett le a földre. Ez azonban a Jedi Knight II: Jedi Outcast-ban kijavították, hiszen az Erő Ugrás hat a gravitációra, tehát a Jedi sem halhat meg, ha egy óriás ugrás visszaesik a talajra, tehát rugózva, tompítva puhán tud visszaérni a földre. Ez a Battlefront II-ben is így van már. force_jump_kenobiA Star Wars: Knights of the Old Republic-ban és a Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords-ban, a Jedi Guardian kaszt speciális képessége az Erő Ugrás, akik meglátva az ellenséget nagy távolságból is képesek odaugrani, rávetve magukat, amiért még egy bónusz dobástforce_jump_anakin is kapnak magasabb szinteken. A padawan Obi-Wan Kenobi Erő Ugrást csinált, hogy feljusson arra a magas platformra, amin mester vívott Darth Maullal, majd a mester Obi-wan Kenobi ismét használta ezt az Erőt, hogy kiugorjon zuhanó starfighteréből, mikor kényszerleszállást hajtott force_jump_lukevégre az Invisible Hand hangárjában. Később Anakin Skywalker Erő Ugrással ugrott ki a megállított liftből. Luke Skywalker pedig Erő Ugrással menekült ki a szénfagyasztóból, olyan gyorsan, hogy szinte látni sem lehet a képen.

Fénykard dobás

 Ez az Erő egy támadó jellegű felhasználása a fénykardnak. A célszemély nem lehet a közvetlen közelünkben! Az eldobott fénykard mindig visszatér a gazdájához. A normál Fénykard dobás csak EGY személyt talál el. Az Advanced Throw Lightsaber azaz a Fejlesztett Fénykard dobás már jobb, a Kotor sorozatban már láthattuk, hogy az eldobott fénykard már 3 személlyel is végezhet. A célszemélyek azonban még mindig nem lehetnek a közvetlen közelünkben. Nem egyértelmű, hogy ez az Erő vajon egy önálló képesség, vagy összefügg az Erő Húzással. Azt sem tudjuk biztosan, hogy az Erő használó vajon manuálisan rögzíti-e a fénykardját bekapcsolt állapotában, mielőtt eldobná, vagy pedig az Erő segítségével tartja nyomva az aktiváló gombot miközben a kard száll. Mindenesetre a kard útja során megszabdalja az ellenségeket, majd mint egy bumeráng, visszatér a gazdájához. Fénykard dobást összesen kétszer láthattunk a filmekben, mégis teljesen elfogadott eleme a játékoknak, bizonyára azon igény miatt, hogy legyen a tudvalevően közelharci fénykardoknak is egy távolsági harcra alkalmazható formája. saberthrow_yodaA filmekben akkor láthattuk, mikor Yoda belehajítja a fénykardját egy klón hasába a Revenge of the Sith-ben, saberthrow_vaderés mikor Darth Vader hozzávágta Luke Skywalkerhez a Jedi Visszatérben. Ennek a képességnek vannak más variációi is, például van, aki nagyon messzire tudta dobni, és van, aki útközben módosítani tudta a kard röppályáját, és van, aki egy helyben tudta lebegtetni. Ezek a technikák valamilyen telekinetikus képességet feltételeztek, de így a megszokott módtól eltérőképpen is lightsaber_barrierlehetett a lézerkarddal harcolni. Pár telekinetikus lézerkard technika, mint pl. a Fénykard dobás támadó jellegűek voltak, míg mások inkább defenzívek. Egy defenzív technika például a Fénykard Korlát (Saber barrier), amit kétkezes harc közben alkalmaztak. Ez úgy valósult meg, hogy az eldobott lézerkardokat a Jedi az Erő segítségével köröztette párszor maga körül, így egy halálos védőfalat hozva létre teste körül. Jaden Korr is két fénykardot pörget maga körül a Jedi Academy-ben. darth_trayaDarth Traya mutatta be a lehető leglenyűgözőbb formáját a telekinetikus fénykard kezelésnek, mikor 3 kardot tartott fent a levegőben, mindegyiket külön irányítva harcolt az Exile ellen. Luke és Mara Jade és egy igen kitűnő telekinetikus fénykard kezelési módszerrel győzött le egy pajzsos droidikát a Túlélők keresése című könyvben, mikor letettek egy kikapcsolt kardot a földre, Luke fölécsalta a droidikát, majd Mara telekinetikusan bekapcsolta, felemelte, és a pajzson belül tette tönkre a destroyert.

Erő Álcázás

 Csak 1 szintű Sith assassinok vagy Jedi Watchman-ek használhatják! Lehetővé teszi, hogy a karakter láthatatlanná váljon lopakodó erőtér generátor nélkül. Az Improved Force Camouflage (Fejlesztett Erő Álcázás) a 7 szintű Sith Assassin vagy Jedi Watchman kasztnak elérhető, amúgy hasonló az előzőhöz, sőt, a karakter kap +4 lopakodást. Master Force Camouflage (Mesteri Erő Álcázás) 13 szintű Sith Assassin vagy Jedi Watchman-eknek van, ugyanaz, mint előbb, de már +8 a bónusz. Láthattunk ilyen Erőt az Új Remény filmben, mikor az idős force_camouflage_kenobiObi-wan Kenobi észrevétlenül járkál a rohamosztagosok között, mikor ki akarja kapcsolni a vonósugarat. Sőt, még egy hangot is keltett a hátuk mögött, hogy azok odanézzenek, így Kenobi észrevétlenül lopakodhatott el a tett helyszínéről.

Erő látás

 Visas Marrtól megtanulhatjuk ez az Erőt a KotOR2-ben, így a karakterünk (az Exile) látni fogja, hogy az adott NPC ellenséges, vagy barátságos lesz-e velünk szemben, valamint átlátunk majd a falakon is. Ez az Erő tipikusan a Kiterjesztett Univerzum, azon force_sense_sightbelül is inkább a játékok világában gyakori. Például a force_sense_jadenJedi Academy is van ehhez hasonló, ám ott Force Sense-nek, Erő Érzékelésnek nevezik. Akkor lesz hasznos, mikor Jaden Korr-nak láthatatlan jeleket és/vagy szimbólumokat kell észrevennie falakon, vagy az ajtók felett. Szinte kulcsként használható, hiszen aki nem képes látni a szimbólumokat, nem fogja tudni beütni azokat az ajtó nyitó interfészbe, így nem fog tudni senki bemenni az adott szobába, csak a Jedik.

Erő Előrejelzés

 Ez az Erő a lehetséges veszélyre figyelmezteti a játékost, ritkán van a játékokban, de mindig aktív, tehát nem kell külön az Erőt használni rá. Például Yoda és Mace Windu is érezte, előre jelezte, hogy valami készül, baj lesz, ám arra nem jöttek rá, hogy mi, mert Palpatine leárnyékolta az elméjüket. Gyakran halljuk a Star Wars filmekben: valami rossz előérzetem van. Ez azt jelenti, hogy a karakter érzi, és előrejelzi, valami rossz fog történni. Atton Rand volt az egyik legkiválóbb az Előrejelzésben, mindig megbízhatunk a veszélyre vonatkozó előrejelzéseiben.

Telekinézis

levitacio_yodaEgy semleges Erő, melyet a legtöbb Erő érzékeny birtokol. Ezzel tárgyakat tudtak megemelni pusztán a koncentrációjuk útján, melyeket minden irányba tudtak mozgatni, vagy épp levitáltatni. Ez az Erő az alapja az Erő húzásnak, telekinetika_yodaErő dobásnak, és az Erő lökésnek is, valamint a telekinetikus fénykard technikáknak, mint például a Fénykard dobás. Dagobah-n Yoda egyszer azt mondta Luke Skywalkernek, hogy a tárgy nagysága, és súlya nem számít, ez csak a használó agyában tűnik nehéznek, de amint sikerül legyőzni a lebego_meditaciomentális fenntartásokat a tárgy súlyával kapcsolatban, bármilyen nagyságú tárgy mozgatható. Ezt Yoda valóban demonstrálta is, mikor kiemelte Luke X-wing repülőjét a mocsárból. Vagy például Revan is használta ezt, mikor megemelt maga körül jó pár tárgyat, székeket, egy adat hordozó eszközt, és anakin_telekinezismaga körül pörgette őket, miközben ő maga is törökülésben levitált a föld fölött pár centivel. Ezt a Lebegő Meditációnak nevezzük, és a Dantooine-i Jedi Akadémián mutatta be Revan. Anakin Skywalker pedig "pengetésre" használta ezt a képességet, mikor egy darab gyümölcsöt lebegtetett oda Padme Amidalának, hogy lenyűgözze a lányt. Count Dooku és Yoda mester is alkalmazta ezt az Erőt a telekinesis_dookuGeonosis-on a hangárban, sőt, Dooku később az Invisible Hand-en ismét, mikor ráborította az ájult Obi-Wan Kenobi-ra az "egész lépcsőházat". Palpatine is élvezettel vagdosta hozzá Yodához a fél Szenátusi épület lebegő platformját. Kreia pedig az Exile Jedi ellen vetette ezt be, mint fentebb említettem. telekinesis_császárMégis, az egyik legkomolyabb telekinetikus produkciót Darth Vader titkos tanítványa, Galen Marek mutatta be, mikor letépett egy Birodalmi Csillagrombolót az égből a Star Wars Force Unleashed nevű játékban.



Köszönöm a megtisztelő figyelmet, a CustomStarWars visszavár titeket!

 írta: Rostás Norbert

 

holokron

visszaa főoldalra főmenübe image map example