|
|
BF1 |
Fejlesztő: Pandemic Studios
Kiadó: Lucasarts
Csapatalapú FPS
Megjelenés: 2004
A Battlefront 1 előtt nem volt csapatalapú FPS (first
person shooter, azaz első személyű lövöldözős) játéka a Lucasarts-nak. Ezt a
hiányosságot kívánták bepótolni, mikor megjelentették a hihetetlen hangulatos,
élethű, és remek grafikájú játékot. Ezzel nem csak a játékpiaci szegmensen
tátongó űrt töltötték be, hanem egy piacvezető, és nagyon népszerű projectet
indítottak világhódító útjára. Magyarországon is pillanatok alatt meghódította
a rajongók, és a semleges játékosok hadát, pedig a játék célja prózaian
egyszerű: az ellenséges csapat minden tagjának likvidálása, vagy az összes
Command Post birtoklása.
Gyönyörű grafika jellemzi a több, mint 2 gigás programot.
Minimálisan egy P3 1Gigás processzor kell a futtatásához, amit még nem ismer
fel! Az 1G-s processzort ugyanis 999,9-nek ismeri fel, ezért sokan húzták e
játék miatt processzoruk teljesítményét kicsit 1G fölé. A pályák ehhez mérten
nagyon szépek. Idáig a tükörjég barlangjairól híres Rhen Var nevű bolygón nem
járhattunk virtuális értelemben, ebben a programban ezt két pályáján is megtehetjük. Emellett járhatunk a
klasszikus trilógiából ismert Bespinen, Tatooine-on, Endoron, Hothon,
Yavinon, az előzmény trilógiában látott Naboon, Geonosis-on, Kashyyykon,
Kaminon.
A zenei aláfestés hagyományosan John Williams filmzenéi
alapján történik. Hangulatos, izgalmas zenék vannak játék közben, de ez a Star
Wars játékokban mára szinte alapelvárás. A hangok is mind eredeti hangok, a
lövések, a gépek hangjai, a droidika gurulása és tüzelése, a jetpack zúgása, a
rohamosztagosok mikrofonja, a tauntaun "nyihogása", és megannyi hang mind
filmazonos, autentikus.
A játékot felinstallálva 4 irányítható civilizáció közül
választhatunk: lázadók (Rebellion), birodalmiak (Galactic Empire), klónok
(Köztársaság - Republic), droidok (Független Rendszerek Konföderációja-
Confederacy of Independent Systems- CIS)
Singleplayer:
Nincs különösebb története az egyjátékos módnak. A
filmekhez köthető események mentén egy filmes karakter narrátorkodása mellett
vezetnek fel minden csatát, ami egy adott éra egy adott csatáját hivatott
lemodellezni.
Így például a droidok OOM-9 droid parancsnok
vezényletével, Darth Sidious instrukcióit követve kezdik meg Naboo invázióját.
Később köztársasági Jedi mesterek kommandírozzák a klónok válaszcsapását, néha
filmes jelenetekkel tarkítva, egy-egy sikeres csata után levetítve a geonosisi
csata képeit, vagy Kenobi és Yoda mesterek mondatait az ablaknál.
Az egyjátékos módban lineáris a pályasorrend, továbblépni
CSAK akkor tudunk, ha az előző csatát megnyertük. Minden pályát egy bolygókép
mutat be egy forgó menüben, adott esetben minden csata újrajátszható, vagy
továbbléphetünk a következő bolygóra. Az utolsó pálya befejezése után egy demó erősíti meg a
játékosban a jól végzett munka örömét, és a dicsőséget, hogy végigvitte a
single playert. Ez a dicsőség igazándiból főleg a valóban komoly kihívások
után tapasztalható. A játék hardest (legnehezebb) fokozaton igen nehéz lehet,
a gép nagyon csal, pillanatonként csökken a csapatunk létszáma, és nem egyszer
fogunk utoljára maradni, teljesen egyedül, úgy, hogy a gép még rendelkezik
jó pár katonával, így például a Kashyyyk Islands
nevű pálya dombszigetein a
birodalmiakat és droidokat irányítva meg fogunk izzadni. Már csak azért is,
mert a bennszülött lények mindig a jókat védik, és végtelen számban
termelődnek! Tehát a Birodalommal nem pusztán a szigeteket védő, fedezékek
mögül tüzelő, terepszínű, így alig látható lázadókat kell legyőzni, hanem a wookiekat is. A
wookiek kilövése szükséges, mert ők is le akarnak lőni, ám pontot nem érnek!
Tehát ha mondjuk egyedül vagyok, és még van 3 lázadó a végén ellenem, az azt
jelenti, hogy még le kell lőni a 3 lázadót, és ki tudja, még X darab wookiet,
akik időnként megszületnek a csatába. Nehéz... Egyszerűbb a Galactic Conquest játékmódban a CIS-sel a kör
végén levő blokád
bónuszt felhasználni a Kashyyyk ellen, hisz akkor minden
civilizáció kap egy lehetőséget harc nélkül elfoglalni, felszabadítani, vagy
épp a Birodalommal a Halálcsillag segítségével csillagporrá változtatni egy
ellenséges bolygót. Én ezt előszeretettel lövöm ki Kashyyykra, és
megkönnyebbülve, de megrökönyödve nézem végig a demóban az Alderaan nevű
bolygó szétlövését...
Galactic Conquest (Galaktikus Hódítás)
Igen élvezetes játékmód. Két ellenséges civilizáció
feszül egymásnak. Mindkettőnek van egy kiinduló bolygója. Innen kiindulva kell
meghódítani, elfoglalni az ellenséges bolygókat az első körben.
Minden planéta BIRTOKLÁSA egy bónuszt ad a játékosnak, de az első körben mi
csak a kiinduló bolygó bónuszát vethetjük be. A többi ellenséges rendszer
elfoglalásával egyelőre annyit érünk el, hogy az ellenség nem tudja bevetni
azokat ellenünk. Az első kör általában a nehezebb. Mindenki stílusának,
harcmodorának megfelelő taktikával válassza meg a támadásra kijelölt bolygót! Nem mindegy ugyanis, hogy mit foglalunk el első körben, mert azokon kapunk bónuszt a második körben! Ráadásul figyelembe kell venni a terület taktikai,
domborzati adottságait is, hiszen a Bespin (szénfagyasztó kamrás) felhővárosi
pályáján nincs jármű, oda nem kell szabotázs bónusz, szűk folyosókon pedig
ideális a Jedi bónusz, tehát mindig mérlegeljünk.
Én például mindig Bespin Platformon nyitok, egyrészt
azért, mert mesterlövésszel a hosszú átjáró folyosó könnyedén védhető a
hardest fokozaton is, másrészt azért, mert a Bespin adja a Sabotage bónuszt,
és mivel én sokat járművezek, és nem akarom, hogy járművemet szabotálni
tudják, elveszem tőlük. Viszont a második körben én előszeretettel szabotálom
az övéiket, hogy füstölgő járműveiket egy lövéssel leamortizálva gépesített
fölényemet védtelen, gyalogosan rohangáló katonái ellen bevethessem... :-)
J
A második kör sem Hawaii, de azért jóval gördülékenyebb.
Az ellenség sorban veszti a bónuszait, egyre jobban szorul vissza. Mi pedig
egy idő után dúskálunk majd a választható bónuszokban. Mindig a stílusunknak,
harcmodorunknak, vagy a területnek megfelelőt válasszuk! A második körben is
kapunk egy "ingyen" bolygót, amit elfoglalhatunk. Ezt a "könnyű győzelmet"
(ahogy Vader nagyúr mondta pont a Bespinen Luke-nak, mikor az beesik a
szénfagyasztóba) is jól gondoljuk meg, arra a bolygóra használjuk el, ami
nagyon nem akar sikerülni sokadszorra sem, vagy nincs rá jó bónuszunk. A gép
angolul felszólít, hogy válasszunk egy bolygót, amit harc nélkül
abszolválhatunk, figyeljünk, ne kattintsunk automatikusan, mert könnyen a
következő könnyű bolygót lövethetjük szét, hogy aztán az elkerülni kívánt
nehezebbet kelljen megostromolni. Ezután egy kellemes Endoros demóval a
lázadók lerohanják (overflow), a Birodalom szétlövi, a droidok blokád alá
vonják (blockade), a köztársaságiak pedig kiterjesztik rá fennhatóságukat... A
végén az ellenség elveszti külső bolygóit, és teljesen visszaszorul kiindulási
bolygójára. Nincs más teendőnk, mint legyőzni a még azért mindig halálos
kobrát a saját fészkében... Ha sikerül, és leverjük otthonukban őket, a játék
véget ér, győztünk, végigvittük a Galaktikus Hódítás játékmódot is. Nézzük meg
jól megérdemelt győzelmi demónkat, és próbáljuk meg a következő civilizációt
is végigvinni!
Instant Action
Azonnali akció, mint ahogy a neve is mutatja. Az összes
pálya közül ki tudjuk listázni a kedvünkre valókat, és a jobb oldalra
kitallózva sorban játszhatunk majd csak a kedvenc pályáinkon. Így nem
kell végigvinni esetleg ismét az egész single playert, hogy az utolsó pályáján
nyomulhassunk még egyszer, egyből betölthető a kívánt csata. Itt nincsenek
Jedik, nincsenek átvezető animációk, és nincsenek bónuszok sem!
Battlefront 1 bónuszok:
Bacta tank: hordozható bacta tartály (A katona
folyamatosan gyógyul, kis léptékekben regenerálódva időnként) Gyalogossal
küzdő játékosoknak jó. Ha harc közben sehol sincs FX-7 gyógyító droid, vagy
nincs a közelben egy gyógyító csomagot dobáló társunk, álljunk be egy percre
egy sötét, nyugodt helyre, és várjuk meg, míg a bacta szép lassan regenerálja
harcban kimerült testünket, öreg csontjainkat.
J
Elite training: remek kiképzés. (a katonák jó
kiképzésük miatt pontosabban lőnek, ez játékokban nagyobb Hit/Damage mutatót
jelent általában.) Ez azt jelenti, hogy mondjuk adott lövésem normál
kiképzésű, alap fegyverzetű katonámmal mondjuk 10 életpontot von le az
ellenséges katona "életéből", míg erősebb fegyverrel, jó kiképzésünk miatt
pedig mondjuk húszat sérül az ellenség. Nincs adatom arról, hogy ez kontra is
működik-e, azaz ha egy elit katonát találnak el, akkor esetleg a sérülése
mondjuk csak fele lesz-e a normál értéknek, de nem tartom valószínűnek.
Orbital sensors: kém műholdak (orbitális pályán
keringő eszközök, melyek "bevilágosítják" a pályát, látjuk az ellenség minden
mozdulatát) Hasznos lehet a command postozók ellen! Gyakran ezzel a
legkönnyebb észrevenni az üres bázisok felé "sunnyogó" egységeket, akik
csenden el akarják azt foglalni. Valamint a gyors egységek, repülősök is
szeretik ezt, mert látható, hogy az ellenség merre tart, könnyebb
válaszlépéseket tenni, vagy megakadályozni a készülő támadást gyorsan
átrepülve, áttelepülve az offenzíva irányába. A gépesek meg azért szeretik,
mert ha látják, hogy hol van kis területen sok ellenség, gyorsan arra
fordulva, és közéjük lőve könnyen lehet nagyot tarolni! Mulatságos, ha az
AT-TE a közepébe lő egy csoportnak, úgy fröccsen szét, és száll méterekre a
sok hulla, hogy csak na!... J
Secondary Reinforcement: szabad értelmezésben
felmentő sereg (A csata vége felé, mikor az osztagunk létszáma kritikus érték
alá csökkenne, megérkezik egy 20-25 fős felmentő sereg, ami néha nagyon jól
tud jönni!) Előnye, hogy szoros állást képes eldönteni, és mivel a felmentő
csapat egy adott command postnál születik meg, az erő összpontosul, nem
lövöldözik le őket egyesével! Jól becsüljük meg, hisz új esélyt kaphatunk
általa a vesztett csata megfordítására!
Sabotage: szabotázs (Beépült embereink
megkárosították a csatába érkező ellenséges járműveket, ezért azok alig
működnek, füstölnek, életpontjuk minimális, egy-két lövéstől szét fognak
robbanni, gépes pályán remek bónuszt ad!) Erről már írtam, nekem ez a
kedvencem, páncélossal verhetetlen lehetsz általa! Naboora, Hothra,
Geonosis-ra, Tatooine-ra mindkét félnek jó, az Endorra, és a Kashyyyk
tengerpartra pedig a lázadóknak ajánlom.
Jedi: (jedi/sith mestert kapunk a csapatba) A jedi
szinte megölhetetlenre sikerült ebben a játékban, visszaüti lövéseinket, nem
hat rá még az AT-TE brutális tűzereje sem! Volt olyan eset, hogy Dooku grófot
megpróbáltam kinyírni, ezért beáldoztam a csatát, nem csináltam semmit, csak
ontottam rá minden ágyúcsőből a klónlépegető irgalmatlan tűzerejét. Ha talpon
van, védekezik, ezért mellélőttem, a detonáció felrepítette a levegőbe,
onnantól kezdve szinte fel sem bírt állni, mert hempergett a földön a lövéseim
miatt, a levegőben, vagy épp a földön fekve kapta a hasába a "sugárkezelést",
de meg se kottyant neki! Annyi lézert kapott, hogy azzal az egész világ
optikai távközlési hálózatát lehetne üzemeltetni, Dooku meg csak poros lett a
földön való fetrengése következtében, közben már az embereim is lőtték, de nem
volt hajlandó egyesülni az Erővel... Nos, ilyen erős szövetségest kapunk a Jedi
bónusz segítségével.
Azonban az okos játékos kikerüli a Jedit, és az
ellenséges csapat többi tagját lövi, ha azokat kilőjük, a Jedinek is vége.
Vicces elemek:
Katonáink néha beszélnek hozzánk, vagy az ellenséghez.
Ebből fakad egy számomra mosolyogtató jelenet. Képzeljünk el egy öldöklő
csatát, ahol már több ellenséget is likvidáltunk egy adott életünkön belül, de
ők is lelőtték pár emberünket. Folyamatosan tüzel mindkét fél, dúl a csata,
zajos, kiáltásokkal, robbanásokkal teli hangzavar van. Egy klónom a fal felé
fordulva áll, kivonja magát a csatából, gondolkozik, majd megszólal: "I hear
something – azaz hallok valamit". Mit hall, ami új? A csata 10 perce megy,
alig halljuk egymást, és ő most döbben rá a "neszekből", hogy itt az
ellenség?! Ez vicces, de azért bosszantó is egyben. Hasonlóan vicces az "enemy
detected", azaz észrevettem az/egy ellenséget felkiáltásuk is, egy csatában
bizony nehéz lenne NEM észrevenni a pár méterről lövöldöző ellenséget...
A másik vicces-bosszantó dolog a "follow me", azaz kövess
engem parancs kiadásából származtatható. Ezzel a paranccsal 2 embert kapunk,
aki a nyomunkban marad bármerre is járunk, és 3 puska többet ér, mint 1, tehát
így megerősödve nagyobb esélyünk lesz az ellenséges katonák kilövésében. Ám a
kritikus pillanatban, mikor 20 alá csökken a létszám, embereim leválnak rólam,
és elszaladnak. Ha gépben ülök, kiszállnak belőle, ha gyalogosan vagyunk,
elrohannak. Mikor észrevettem ezt, nem hagytam elrohanni, hisz együtt többet
érünk, ezért ismét mondtam neki, hogy follow me, azaz kövess! Katonásan
elkiáltja magát, hogy "yes, sir", - "igen, uram", majd sarkon fordul, és
elszalad... J
Az alábbi "kövess engem" jelenet a Hoth mezei csata alatt
történt meg velem. Ez egyébként a BF1 legfájóbb hiányossága is egyben. A
legnehezebb fokozaton snowspeeder repülővel szoktam menni, és körbekötöm a
lépegetők lábát, és közben kaszálok 80-90 gyalogost is az ellenségből a
fedélzeti ágyúval. Nos, ennek ellenére vesztésre álltunk, és 20 alá
csökkentünk, de lett volna még esélyünk, mert az ellenség meg 23 katonával
rendelkezett, annyit a repülővel le tudtam volna lőni. Mégis mit hallok? Az
emberemnek hátul a szigonyágyúnál a programja szerint ki kell szállnia, és
elrohannia, egyedül megfordítani a csatát. Ezért kiugrott a repülőből, a
monitoromon láttam, ahogy zuhan, és szétplaccsan lent a Hoth mezőn...J
Óriási taktikai hiba, hiszen az embereink nem követik a
follow me parancsot, ha kritikus létszám alá csökken a csapatunk! Ahelyett,
hogy mondjuk az utolsó command postnál tömörülnénk együtt, azt védve
körömszakadtáig, mindenki elrohan, mint egy őrült, és könnyű prédája lesz az
összetartó ellenség tüzének, szinte célba lövés, agyaggalamb lövészet ez a
győztes számára. Utána persze húszan könnyen kilövik a human playert, azaz a
játékost is.
Magyarázatként sokszor azt halljuk, hogy a pánikot, a
vesztes csaták fejvesztett menekülését modellezi ez le, ám ez azért is
megkérdőjelezhető, mert nem ELFUTNAK a katonáink, hanem mint a birka,
egyenesen besétálnak a vágóhídra, lemészároltatják magukat az ellenséggel.
Így a játék célja sokszor leredukálható arra, hogy ki éri
el előbb a kritikus pontot, ki készteti az ellenséget futásra, hisz az utolsó
húsz embert egyesével már könnyűszerrel le lehet vadászni.
BF1 fegyvernemek:
Gyalogság: Gyalogállományban levő közkatonák
alapfegyverzettel. Ide tartozik a sima rohamdroid, a birodalmi rohamosztagos,
a lázadó katona, és a klón gyalogos. Gyors mozgásúak, semmi különleges
képességük nincs, kezdőknek ajánlott, futsz-lősz típus. Fegyverzetük gyors
sorozatok leadására alkalmas puska, és pár hődetonátor. Közelharcra ideálisak
a gyalogosok.
Mesterlövészek: (sniper,
de ismerik sharpshooternek, sőt marksmannek is) Távolsági harcra
ajánlott. Távcsöves puskával rendelkeznek, általában 2 célzott lövéssel
bármilyen ellenséges katona likvidálható. Droidoknál, és a lázadóknál dupla
olyan messzire láthatunk, mert kétszer is lehet zoomolni! Ennél a
fegyvernemnél lehet a legtöbbet bosszankodni a gép csalásán, miszerint az
ellenséges katonák a lövés pillanatában egyszerűen irányt váltanak! Mintha
tudnák, hogy be vannak fogva, és célkeresztben vannak, természetellenes
mozgással, kanyarogva, billegve futnak tovább, így nem adnak könnyű
támadófelületet. Néha pedig bosszantó módon odébb bukfenceznek a lövés
pillanatában. (Ez a BF2-ben sem került javításra, ott pedig "csúszás"
figyelhető meg, amikor a katona lehetetlen módon 5-10 métert csúszik odébb a
földön, kitrükközve a mesterlövészt) Teljes tárakat lehet kilövöldözni úgy,
hogy állandóan mellélövünk! Erről a jelenségről Charlie Sheen filmje, a Nagy
Durranás 2 jut eszembe, amikor a nyilával próbál csendben kilőni távolról egy
arab katonát, aki a kunyhója előtt áll. Az arab valahogy véletlenül mindig
pont elfordul, lehajol, odábblép, mikor Sheen épp lő, akinek így kifogynak a
nyílvesszői. Már a kunyhó ajtaja tele van nyilakkal, olyan, mint egy sündisznó
a sok belefúródott nyílvessző miatt, az arab még mindig él. Végül a filmben
egy tyúkot kap el, és lő ki a főszereplő, amivel végül sikerül hasba lőni az
ellenséget. J Ez a kaszt haladóbb
játékosoknak ajánlott.
Érdekes, hogy a Sith-ek bosszújában látható wookie város
koncepciója már e játék megtervezésekor ott volt George Lucas asztalán. Így
alkalmunk lehetett a kashyyyki csatát "lejátszani" mindkét fél bőrébe bújva
alaposan megelőzve a filmet. Izgalmas lehet még most is, a filmet már látva a
CIS erőket irányítani, és megszállni a wookie partokat, felszámolni a klónok
védelmi vonalait, és leverni a wookie lázadást, vagy pedig próbáljátok ki a
fedezékek mögül védeni az állásokat a klónok bőrébe bújva, megsemmisíteni a
partraszálló CIS gépeket a wookiek segítségével, vagy föntről, a cölöpstégek
tetejéről lelőni az előrenyomuló droid erőket. Ez a pálya a mesterlövészek egyik kedvence, nyüzsögnek fent a wookie cölöpstégek tetején, és a barikádok
mögött a sniperek. Egy screenshot segítségével azt is elképzelhetjük, mit
látott fentről Yoda mester, és Gree parancsnok a faházak előtt, mikor Yoda
mestert majdnem el is találta egy kósza lövedék. Nagyjából odaállítottam egy
klón mesterlövészt, ahol az a jelenet történhetett, és mondom, ami érdekes,
hogy mindezt jóval a film előtt alkalma volt kipróbálni mindazoknak, akik
végignyomták a Battlefront 1-et!
Gépész: (engineer, vagy pilot) Stratégiai
fontosságú ez a technikus! Gépészként ez a kaszt a legalkalmasabb repülők, és
szárazföldi járművek vezetésére. Hegesztő pákájával mindent meg tud javítani,
újra telepíti a szétroncsolódott FX-7 gyógyítódroidokat, illetve a muníciót
adó Gonk droidokat.
Ezenkívül képes páncélozott tornyok telepítésére, amik
komoly tűzerőt, és páncéllemezei miatt a tüzérnek nagyobb védelmet képes
biztosítani. Ezt a kasztot nem érdemes bevinni a sűrűjébe, inkább folyamatosan
telepíteni kell a kilőtt tornyokat, hegeszteni a sérült páncélosokat, és a
tápoló droidokat.
Ezenkívül medic-ként, azaz harctéri felcserként is
funkcionálnak! Ugyanis képesek bactatartályt, és egy doboz muníciót dobni a
gyalogosoknak, akik a fronton harcolnak. A most következő taktika igen
népszerű. El kell foglalni egy ilyen kitűnő stratégiai helyet, mint az
illusztráción a Bespini felhőváros egy magasan elhelyezkedő, védett helye,
ahol ráadásul van egy gyógyító, és egy lőszert adó droid is. Innen remek
kilátás nyílik az udvarra, és a szemben levő lejtős rámpára, amin az ellenség
vonul.
Ahogy a receptkönyvek mondanák, "végy két" aknavetős "heavy troopert",
akik iszonyatos erejű aknáikkal szórják meg az ellenséget. "Adj melléjük" egy
gépészt, aki javítja a károkat, és extra muníciót és bactát hajigál nekik,
úgy, hogy a gonk és az FX egyből visszatölti neki, amit odaadott a két
pusztítónak. Ekkor a nehézfegyverzetű katonáknak nem kell spórolni az
aknákkal, nyugodtan rá lehet lőni akár a gyalogosokra is, az egy lövés, egy
halott elvet követve.
A másik stratégia az ellenséges gépek ellopása. Ha azt
vesszük, hogy átlagban 2-3 páncélos áll rendelkezésre mindkét félnek, hogy
megteremtse gépi fölényét, igen döntő lehet egy ellenséges gép megszerzése.
Két okból is. Először is felborul az arány, 4 a 2 ellen garantált siker.
Másodszor amit elveszünk tőle, azt nem "terem újból", azaz nem tudja ismét és
ismét ránk hozni az ellenfél. Ugyanis ha ő birtokolja, és megsemmisül egy
gépe, akkor egy idő múlva "újraspawnol",
azaz a kezdeti ponton ismét
megjelenik az adott gépe. De míg nálunk van a gépe, addig nem "terem" neki
újból! Az alábbi illusztráción szinte a kezdés után azonnal elvettem a gépi
ellenségtől a Flash speederét, és ellene fordítottam, brutális gépi fölényt
teremtve a naboo-i Theed utcáin, 2 saját AAT tankommal, és a lopott naboo
siklómmal jelentős "ejnyebejnyében" részesítve a "hitványadt nabookat". A
csata onnan eldőlt.
Ráadásul a Flash speeder egyébként nem elérhető, csak a
single playerben van jelen, és a gép irányítja, mi nem használhatnánk
egyébként, de ellopva abban is mehetünk egy kört!
Kitűnő kaszt a gépész, de tudni kell használni!
Nehézfegyverzetű katonák: Gépészek rettegjetek! Ez
a fegyvernem a páncélosok réme! Képes hőkövető rakéták kilövésére, amik nagy
erejű, vállról indítható pusztító töltetek. Ezek a rakéták képesek szétlőni a
vastag páncélú járműveket is, hiába hegesztik, 2-3 ilyen "pusztító" pillanatok
alatt szétszed egy
kétlábú lépegetőt, vagy AAT tankot, de az AT-TE, (klón
lépegető) vagy az AT-AT (birodalmi lépegető) sem bírja sokáig, ha 3 ilyen heavy trooper együttes erővel bombázza a falát! Ráadásul ha a páncélosban
nincs gépész, mint az illusztráción látható klónsiklóban, ami gyors, de
kevésbé páncélozott, akkor a fölső ágyút kezelő heavy trooper fél percen belül
viheti a siklóból maradó fémhulladékot a csillagközi MÉH-be, vagy Watto szemét telepére. Már ha túléli!
Ráadásul a
heavy trooperek képesek aknák telepítésére,
amire rálépve az óvatlan gamerek seperc alatt megtanulnak röpülni...
J A páncélozott járművek pedig a
valóságban is alulról a legsebezhetőbbek, tehát ráhajtva egy aknára igen nagy
sérülést szenvedhet egy jármű! E kaszt igen pusztító a járművek ellen, de
sérülékeny, ha meg kell védje magát egy közkatona ellenében, hisz aknavetőjén
kívül csak kiserejű fegyverei vannak, ezért ő sem a frontra való!
Különleges egységek: Minden civilizációnak van egy
elit egysége, ami valamivel többet tud, mint a többi fegyvernem. A
leglátványosabb tudáskülönbség maga a repülés képessége. A klónok Jet
troopere Jango Fetthez hasonlóan Jetpackjével röpül gyorsan, és sokat, a
Jetpack kimerüléséig. Ez a háti hajtómű kis idő elteltével azonban újratölti
magát. Elég jó, és újszerű gránátvetője van Jet trooperünknek, csak sajnos
kevés a muníciója. Multiban gyakran látjuk ezt a kasztot Gonk droid mellé
állni, így a kilőtt gránátokat a Gonk azonnal visszatölti, így gyakorlatilag
végtelen lövést lehet leadni ebből a nagy erejű fegyverből is. Ez a statikus
ácsorgás azonban a sniperek kedvence, a mesterlövészeknek ugyanis csemege az
ilyen céltábla! Ez a játék egyik kitűnő törekvése, minden kaszt nagyban
sebezhető egy másik által, ám veszélyes ellenfele egy másik kasztnak! Az
egyensúly tökéletes, egyik fegyvernemmel sem garantálható a siker, hisz
mindnek van "természetes ellenfele", mint a természetben is!
A birodalom
Dark troopere igen hasonló.
Repül ugyan, de mivel nagyon nehéz, vastag páncélzata van
a katonának, ezt a repülést inkább egy nagyon nagy ugrásnak mondanám. A katona
ugyanis elrugaszkodik, repül, majd szinte lezuhan, olyan nehéz.
Így például
képtelenség a levegőben lebegve fentről lövöldöznie, amit viszont az előbb
említett Jet trooper meg tud valósítani. Ám páncélja igen vastag, sok lőszere
van, és egy "spriccelős" fegyvere, ami ideális esetben 3-5 ellenfelet is
letarolhat, ugyanis 3-5 lövedéket "spriccel" szét több irányba, ami elméletben
több ellenséget is el tud találni, főleg egy nagy bolyba belelőve hatékony,
vagy közvetlen közelről, amikor mindegyik lőszer belecsapódik a torkolathoz
közelkerült ellenség testébe, azonnali halált jelentve.
Ugyanilyen hatású fegyverrel van felszerelve a lázadók
wookie katonája is! A wookie íjpuska hasonlóan halálos fegyver. Apró
sorozatoktól, gerjesztett energia töltetekig mindent ki tud lőni. A wookie
bivalyerős, emiatt többet is kibír, sok lövéssel lehet csak leteríteni.
Borzasztóan magas, emiatt viszont még egy csata hömpölygése közepette is ki
lehet lőni.
Ugyanis a feje kiemelkedik a tömeg közepéből is. Olyan magas, hogy
egy másik vicces jelenet is kapcsolódik ehhez. A Hoth mezőn egy wookie katonát
rendeltem be hátulra a repülőm szigonyágyújához. A wookie bepattant hátulra,
és döbbenten vettem észre, hogy a feje búbja átlógott a repülő tetején, és
végig ki is látszott, míg repültünk.
J
Battlefront1 figurák:
A játékélményt megörökítendő a Lucasarts engedélyével
megörökítették a Birodalom mesterlövészét figurában is. Így született meg az
Exkluzív Battlefront Scout Trooper figura. Hmm. Vagy inkább reinkarnálódott?
Hiszen ezt a Scout trooper testet láttuk már ezerszer, hisz már a POTJ
szériában napvilágot látott! Később bekerült az OTC dobozba is, de úgy látszik
még maradt a raktáron, mert belegyömöszölték ebbe az amúgy igen impozáns
dobozba is. Gátlástalan dolog. Ez a karakter megért volna egy új nyomóformát!
Azzal a nyúlánkabb karakterrel
jobb lett volna próbálkozni,
aki a dobozon
látható is, és olyan sniper puskát kellett volna nyomni hozzá, mint ami a
karakter kezében látható, nem IG-88 POTJ puskáját tenni mellé. Így kicsit
ismét becsaptak bennünket, bár a figurát természetesen/sajnos a gamerek, és a
rajongók biztosan megveszik/megvették így is 35 dollárért (!), nem ártana a
Hasbronak elgondolkoznia azon, hogy legalább egy exkluzív PC játékfigura
készítésekor, amiből alig-alig létezik, tiszteljék meg a rajongókat, akikből
élnek, hogy kezükbe adnak egy igényes, új figurát. Mindenesetre még így is
örülhetünk, mert a PC játékok alapján kiadott Hasbro figurák száma ritka, mint
a fehér holló.
Bár nem Battlefront dobozos, de én a játék során
tapasztaltam meg először az FX-7 gyógyító droid medikai képességeit, nagyon
tündéri, mert forgatja a kezeit, össze-vissza hadonászik előttem, és úgy
gyógyít, hogy hozzám sem ér, olyan, mint valami sámán, vagy mágus,
egészségessé varázsol. A Birodalom Visszavág című filmben a szerepe oly mértékben
elhanyagolható, másodperces jelenetekre korlátozódott, hogy a játékokban való
szerepe sokkal karakteresebb lett, mint a filmben. Így én "őt" is Battlefront
karakterként tartom számon, hisz mindkét rész orvosát tisztelhetjük benne.
Mint ahogy a Gonk droid, az ún. power droid is inkább a
játékokban lett híres, hiszen "ő" adja a lőszert, ez a kis szerzet tölti vissza
a gránátainkat, aknáinkat, muníciónkat a Battlefront sorozatban, valamint ő
adja a power-t, azaz az energiát a
Galactic Battlegroundsban az épületeknek. A filmben emitt-amott látszódott, de a Jawa
homokkúszón lehet, hogy sokan nem is veszik észre, vagy nem marad meg bennük,
ahogy odébb totyog. A BF1-2-ben viszont szerepe jelentős, nélküle
hamar kifogyunk!
Ezért szeretem a kisegítőivel és ellenfeleivel együtt ábrázolni a Battlefront birodalmi mesterlövészét.
Bár a Birodalmi Dark trooper sem igazi Battlefront 1 karakter, én mégis inkább Kiterjesztett Univerzumbeli, vagy
még inkább PC játék, és képregény karakternek tartom. Először a Star Wars Galactic Battlegrounds nevű játékban láthattuk, ahol ő volt a Birodalom elit egysége, akiket a várban lehetett képezni. Két fázisban lehetett őket "gyártani", persze a fejlettebb fázisú volt az erősebb. Nagyon aranyosak voltak, mert fémesen lépkedtek, és nyikorogtak. Hiába volt jetpackjük, a Galactic Battlegroundsban még nem tudtak repülni. Annál inkább repülnek a Battlefront 1 és
Battlefront 2 játékokban! Ezen képességüket már feljebb említettem, azt azonban még nem, hogy ebben a játékban inkább tűnnek embernek, mint a Galactic Battlegroundsban, mert nem nyikorognak, viszont beszélnek, hiszen emberek Dark trooper páncélzatban. Én ezt a karaktert is Battlefront szereplőként tisztelem, ezért is vettem meg ezt a
Power of the Force dobozos Expanded Universe terméket még évekkel ezelőtt, bár nem volt olcsó, mert ritka darab, és értékes, nekem megérte.
MULTIPLAYER:
A játék pályáin többjátékos módban is lehet gyilkolászni.
Ami a különbség, hogy NINCS bónuszunk, és hogy többen is lehetünk egy
csapatban. Hogy melyikben, azt módunk lesz eldönteni. Csatlakozhatunk a
szembenálló felek bármelyikéhez, akár meccs közben is, a nyitóképen felül
található embléma átforgatásával. Az Interneten azonban nem ildomos átnyergelni a
győztes csapatba, ha rosszul áll a szénánk, ezt azonban sokszor nem is teszik
lehetővé a szervernyitók. Beállítható, hogy legyen-e Jedi a pályán, illetve
hogy mely pályákon és hány bolygón nyomuljunk. Mikor a betáplált helyszínlista
utolsó pályáján is lejátszottuk a meccset, a gép automatikusan "körbefordul",
és kezdődik az egész elölről! Élvezetes a Battlefront1 multizás, izgalmas, ám a Battlefront2
multija kiforrottabb lesz, de arról később!
Bár a BF1 "lövöldözős" játék, mégis lehet aggyal is
játszani, és igen élvezetes tud lenni. Az igényesnek mondható grafika, és a
remek hangulat miatt a fiatal gamerek is megszerették, és elfogadták. A gép
"csal", kicsit nehéz lett a hardest fokozat, de pont azért nagy élményt nyújt
legyőzni egy játékos módban.
Eredeti zenét hallgatva gyönyörű helyszíneken
barangolhatunk, kaddun, és taun-taunon lovagolhatunk, vadiúj gépekbe ülhetünk,
mindenféle Starwarsos fegyvert használhatunk, rengeteg fajta katona bőrébe bújva
más-más harcmodort alkalmazva változatosan fogunk szórakozni. Az egyik legjobb Csillagok Háborúja játék, ha kipróbálhattuk, ha részesei
lehettünk az általa megjelenített világnak, már győztesek vagyunk!
írta: Rostás Norbert 2008.04.14.
|
|
|
|
|
|