gungan

Baljós árnyak

The phantom menace

 

Fejlesztő: Big ape

Kiadó: Lucasarts

Kiadás ideje: 1999

Formátum: 3. személyű lövöldözős/kardozós akció-kaland

 

Ha a képek alá csúszik nálad a szöveg, F5 (frissíts!) és azonnal jó lesz!

A Baljós Árnyakat őrületes várakozás előzte meg mind a mozikban, mind a számítógépek előtt. A rajongók egy része örült annak, hogy oly sok idő után felülhetett még egyszer a Star Wars óriáskerekére, és hálás volt azért, hogy a hosszú kihagyás után végre ismét kap valamit a Csillagok Háborújából. Ráadásul akkor még nem is sejthettük, hogy még 3, azaz három kört mehetünk ezen a csodás óriáskeréken, melynek első lélegzetelállító körét az Epizód 1, Baljós Árnyak jelentette. Bár a rajongók egy töredéke fanyalgott Jar Jar miatt, a többség számára azonban végre ismét elindult egy nagy utazás valahova távolra, és egy tényleg réges-régi, távoli galaxisba, ahol és amikor még Luke és Leia nem is élt, sőt, még szüleik sem ismerték egymást. Apjuk még csak egy parányi rabszolga fiú, akit a Jedik csak teljesen véletlenül fedeznek csak fel. A film nagy vonalakban érintett nagyjából minden lényeges dolgot, ezért az igazi rajongók kissé éhesek maradtak. Annyi új információ szakadt rájuk, s mégis, még többet szerettek volna kapni. Még mélyebbre akartak merülni az immár tökéletes CGI világba, megtudni a miérteket, meglátni s megérteni a hogyanokat. Átélni mindent belülről, találkozni a karakterekkel, s ha lehet, még többet látni a bolygókból, a helyszínekből, mindenből! Lucasék megajándékozták őket hát a lehetőséggel, hogy még többet kaphassanak a Saga kezdetéből, és kiadták az EP1, Phantom Menace című játékot. Bár a grafika mai szemmel már igen elmaradottnak számít, annak idején korrektnek volt mondható. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy platformról "honosították" PC-re, ezért az irányítás is primitív, mintha tényleg a konzol 4 gombja befolyásolná, mennyi mozdulat, vagy erőhasználat érhető el. Ám a zenék, a hangok, és a hangulat zseniális, tökéletesen Star Wars hű.

Emlékezzünk vissza, milyen jó érzés volt a moziban 20 év koplalás után ismét Star Wars filmre beülni! Már a Lucasfilm feliratnál összeszorult a gyomrunk, és mikor felcsendült a Csillagok Háborúja zene, és elindultak a sárga betűk az űr végtelenje felé, már tapsoltunk, és kitört az ováció. naboo_blokadMajd megérkezett a piros köztársasági szállító hajó a Kereskedelmi Szövetség egyik Lucrehulk űrhajójának a hangárjába egy akkor még idegen Jedi mesterrel, bizonyos Qui Gonn Jinnel a fedélzetén, akinek ifjú Padawanja személyében döbbenten ismertük meg Obi-wan Kenobit. Nos, a játék ugyanezzel az akkor hatalmas élménnyel indít, megjön a piros transzport trade_federation_battleshiphajó, és a két Jedit ugyanabba a szobába viszik, mint a filmben. Párbeszédük is ugyanaz, az ifjú dioxinKenobi zavart érez az Erőben, de mestere arra bíztatja, hogy a jelenre összpontosítson. Szüksége is lesz rá, ugyanis a szobát a játékban is elárasztják dioxinnal, s a kér Jedinek ki kell törnie a szobából. Megkapjuk az irányítást, és nincs időnk túl sokat gyakorolni, azonnal éles helyzetben kell bizonyítsunk. A játékos az ifjú Obi-wan bőrébe bújhat, és a jedi_vs_droidszobából kirohanva azonnal nekiláthat a a kint várakozó droidok módszeres lekaszabolásának. A kezdő játékos már ekkor megtapasztalhatja, milyen is lehetett lélegzetvisszafojtva kitörni a szobából, és azonnal felvenni a harcot egy osztagnyi harci droiddal. S bár nem kell sok gombot memorizálnunk és használnunk a játék irányításához, harci tapasztalat híján elég nagy sérüléseket gyűjthetünk be már itt a játék első másodperceiben is. Ha nem akarunk megsérülni, vagy esetleg meg is halni, dönthetünk úgy, hogy a kirohanás után nem vesszük fel a harcot a robotokkal, hanem elbújunk egy biztosnak tűnő helyen, és kivárjuk, hogy Qui Gon leverje a droidokat. Persze mi magunk is beavatkozhatunk a csetepatéba, s bár XP nem jár a droidok legyőzéséért, mégis, harci tapasztalathoz juthatunk. Bár harcolhatunk majd a játék végéig még bőven eleget. Bárhogy is döntünk, miután legyőztük a droidokat, lesz egy kis nyugodt pillanatunk. Aki még nem memorizálta a billentyűket, az most egy picit zavartalanul gyakorolhat. Próbáljuk ki a pár rendelkezésre álló mozdulatot! Van egy oldalra gurulás, egy Jedi ugrás (Force Jump), egy Erő Lökés (Force Push), meg egy sprintelés (Force Run), és kész. Ne számítsunk se a Kotorból ismert Erőkre, sem a Force Unleashed kissé földtől elrugaszkodott Erő alkalmazás orgiájára. Ezzel a pár Erővel, no meg a jó öreg fénykardunkkal kell majd boldoguljunk, valamint a pályákon összeszedhető különböző fegyverekkel, és tápokkal. Ezért már itt kezdjünk el gyűjtögetni, keresgélni. Egyes fali rekeszeken kis kéz villog, azok nyithatóak, nosza, ürítsük ki mindet! Pénzt, gránátokat, életmentő csomagokat, kulcsokat fogunk találni bennük, no meg fegyvereket. Egy jó kis pisztolyt már itt a Kereskedelmi Szövetség hajóján is magunkhoz vehetünk valamelyik ilyen fali rekeszből. A további gombok nyomkodása nem mindig javasolt, de előre soha nem tudhatjuk, mi fog történni. Van, hogy egy gomb egy ajtót nyit majd, van, hogy amidala_adasAmidala királynő segélykérő üzenetét sugározza majd ki, de lesz olyan is, ami egy droidika telepítőt aktivál, vagy leoltja a lámpákat, amik egyikére sincs igazából jelenleg szükségünk. Sajnos, a droidikákkal való konfrontáció így is elkerülhetetlen lesz majd, mert miután a pályán mindent összeszedtünk és bekapcsoltunk, akárcsak a filmben, itt a játékban is ránk zárják a kijáratot jelentő csapóajtót a Neimoidiak, és ránk küldenek 2 droidikát. Még tapasztalt játékosok sem győzhetnek ellenük, mert ha még sikerülne is őket megsemmisítenünk, akkor is végtelenítve újratermelődnek. A céljuk az, hogy a játékost a szellőzőrendszerbe kényszerítsék, mint a filmben. A sötét és keskeny szellőzőjáratban nem tudjuk, mi történt, mert a film csak annyit mutatott, hogy a két Jedi kiugrik belőle a túloldalon, és elbújnak két leszállóhajóban. Nos, itt a játékban mindenre választ kapunk! A menekulesszellőzőben ugyanis leomlik alattunk a rács, Qui Gon mester még képes átugrani a túloldalra, de az ifjú Obi-wan lezuhan egy mélyebb szintre, így válva külön mesterétől. Külön utakon járva, egyedül kell tehát secret_area1boldogulnia (a játékosnak), érdekes árammal rázó robotokon, és mozgatható függőfolyosókon átjutva. Végül ismét láthatjuk mesterünket egy velünk párhuzamos, távoli, és zárt függőfolyosón, ekkor találja majd ki a 2 Jedi, hogy folyosokülön bújjanak el 2 Naboo-ra készülő leszállóhajón. Próbáljuk elkerülni az invázióra készülő droidseregeket amennyire csak lehet, s bár egy ismét lezuhanó szellőzőcső-elem miatt visszakerülünk a belső folyókra, és szobákba, de sebaj, szedjünk össze minden tápot, lövedéket, fedezzük fel a titkos helyeket. s bár ezalatt kénytelenek leszünk még droidokkal harcolni, jussunk el a legközelebbi leszállóhajóig, és bújjunk el benne - irány tehát Naboo! Sok minden azonban nem változik helyzetünkön. jarjart és obiwant stapok és mtt támadjaMikor kiugrunk a hajóból, valamilyen félig lápos, erdős tájon obiwan megtalálja jarjarttaláljuk magunkat, amit pont bombáznak. Gyorsan jussunk be az erdő mélyébe, ezzel megszabadulva a tüzérségtől, ám ölébe csöppenve droid őrjáratoknak, és őshonos ragadozó állatoknak. A Swamps of Naboo pálya célja, hogy megtanuljunk pontosan ugrálni (szakadékok, vizek, stb. felett), függeszkedni liánokon, köveket, ládákat tologatni és húzogatni, valamint persze megtalálni Jar Jart, és Qui Gont. Mindez persze nem olyan egyszerű, mert lesz droid bőven, de élvezzük azt, naboo_mocsar_halhogy legalább személyesen fedezhetjük fel naboo_mocsaragyuNaboo erdeit, mocsarait, még akkor is, ha vizeiben nagytestű agresszív halak élnek, és még akkor is, ha stapos droidok törnek ránk a semmiből. A pályán felszedhetünk pár gungan gránátot, ún. boomát, melyekre később nagy szükségünk lesz! Miután mindent felfedeztünk, egy komoly kihívás vár ránk, egy igen nehezen irányítható droidágyú segítségével le kell tarolnunk 2 droidikát és pár tucat harci droidot, ami nem is lenne olyan nehéz végül is, de az ágyú szinte kezelhetetlenül kitér az adott irányban a végtelen felé, ezért állandóan ellenkormányozni kell, ráadásul szegény Jar Jar pont a tűzvonalban guggol le a kitörő csata közben, mert ha a droidok lelövik, vagy véletlenül mi kaszáljuk le a pontatlan robotágyúval, akkor vége a küldetésnek! otohgungaViszont ha túléli, elvisz minket ahhoz a tóhoz, melynek mélyén rejtőzik a Gungan buborékváros, Otoh Gunga! Egy csodaszép demó során leúszunk a csillogó Karácsonyfadíszekhez hasonló, pompázatos víz alatti világba, ahol a játék egy fiktív gungan_tanacspontjához ér, a "kicskét nem olyan ügyes" Jar Jart múltbeli károkozásai miatt letartóztatják, és bebörtönzik. Míg bubbleliftQui Gon Boss Nasszal tárgyal, nekünk kell majd elmenni Jar Jart kiszabadítani, érdekes buboréklifteket jarjar_menteseis használva, végigjárva a pompás víz alatti komplexum területét, melyből a filmben semmit sem kaptunk, pedig ez egy csodálatos, és egyben szürreális hely! Ha megvan Jar Jar, irány a dokk, ahol már vár minket egy "bongo", azaz bongoegy gungan hajó, mely tengeralattjáróként működik, de vízfelszíni közlekedési eszközként is naboo_bolygomagkitűnően megállja a helyét. Célunk, hogy átjussunk vele a naboo-i humanoidok területére, hogy figyelmeztethessük őket a készülő droid invázióra, és segíthessünk nekik.

A következő két pálya így tehát Theedben fog játszódni, ahol először be kell jutnunk a palotába a királynőért, majd sok veszélyes kaland közepette ki kell juttatnunk a városból. Theed (a játék korához képest) egyszerűen gyönyörű, vízesései, díszburkolata, sövénylabirintusai, belsőépítészete és infrastruktúrája lenyűgöző, főleg tudva azt, hogy a játék bizony már nem egy mai darab. E két pályán is egyedül kell tevékenykednünk, mert Qui Gont ismét elválasztja tőlünk a sors, egészen pontosan egy garden of theedAAT, egy nagy tank, ami szétlő egy hidat, később pedig egy folyosót, ami mindig elszeparál bennünket a többiektől. Fokozódnak a ránk váró nehézségek. Nem csak az egyre erősebb és egyre számosabb ellenfelek révén, akna titkos helyhanem dolgunkat alaposan megnehezíti az is, hogy ezeken a pályákon a királynő életéért is mi vagyunk a felelősek. gyakorlogombNem könnyű megvédeni, mert részben önállóan cselekszik, emiatt néha elég ostobán viselkedik, például beáll az ellenfél, és közénk a tűzvonalba. Vagy épp lekuporodik a földre fedezéket keresve pont akkor, mikor rohannunk kéne. Az is problémát okoz, hogy nem szabad túl messzire elmenni tőle, mert akkor meghal. Valószínűleg rátörnek, mikor Obi-wan nincs mellette. Pedig kicsit muszáj előremenni, és letisztítani a pályát egyedül, hogy ő majd könnyebben tudjon végighaladni. Ám túl messze nem mehetünk tőle, tehát szinte lépésben lehet vele haladni. Meg kell neki mondani, hogy várjon ott, ahol van, mindjárt jövünk, ilyenkor statikus marad, menjünk előre, térképezzük fel a helyet, irtsuk ki a droidokat, ágyúkat, zsoldosokat, stb, majd jöjjünk vissza, mondjuk azt, hogy kövessen, és menjünk kicsit előrébb vele, ahol ismét tegyük parkolóba. Nem könnyű, de megoldható. Sokan utálják a kísérgetős játékokat, mert ilyenkor nem csak saját magunkra kell vigyázni, ha szorul a hurok, nem vonulhatunk vissza, mert ott marad a védendő személy, vagy objektum, jármű, stb. egyedül, emiatt ez a dolog helyenként komoly kihívást tartogat még egy amúgy egyedül sok mindenre képes játékos számára is. Mindezt "meghálálja" nekünk Amidala pár vicces beszólással. Például ha szorosan előtte megyünk, hogy védjük őt a saját testünkkel, nekünk fut, mivel előre akar menni, és elvárja, hogy udvariasan félreállva engedjük előre. Nyilván, ezt nem érdemes megreszkírozni. Viszont ha nem tud miattunk menni, akkor letol, hogy ő azt hitte, hogy egy Jedi azért udvariasabb. :) Ha viszont előre engedjük, és szorosan mögötte vagyunk, hogy védhessük, néha megáll, emiatt Obi-wan rálép a királynő hosszú ruhájának uszályára. Ilyenkor is jön a lebaltázás, Obi-wan, a ruhámat taposod. :) Obi-wannal nyilván át tudunk ugrani egy leszakadt erkélyről a túloldalra, de a királynő erre nem képes. Ezért tehát mindig megoldásokat kell keressünk arra, hogyan tudnánk őt is áthozni. royalguardsEzek a feladatok érdekesek, és kreatívak. Van, ahol egy lépcsőt lehet neki építeni, van, ahol egy zsilipet kell leengedni, van, ahol az aknamezőt kell hatástalanítani, van ahol egy hidat kell elé terjeszteni, nehogy vizes legyen a lábacskája. Mindeközben a melléküldetések is karakterünk, Obi-wan vállát nyomják. Egy kenobi_gyerek_mentesözvegyasszony gyereke eltűnt, megkér, hozzuk neki haza, sérült nabooi katona puskakapasinni szeretne, vizet kell hozzunk neki, de olyan is előfordul, hogy a börtönből szabadíthatunk ki egy nabooi fegyverraktárost. Ezen password_nabooguardNPC-k szinte mindig meghálálják a fáradozásainkat, a sérült katonák például van hogy fegyverraktaros_baljosarnyakfegyvert adnak, van hogy ajtónyitó kódot árulnak el, van hogy egy AAT tank jelenlétére hívják fel a figyelmünket. A theed-i fegyverraktáros pedig hálája jeléül kinyitja majd a fegyverraktárt, mikor legközelebb összefutunk vele, ahonnan értékes fegyverekre, gránátokra, és aknavetőre tehetünk szert. Főleg az utóbbi rendkívül értékes, egyrészt, mert nagyon kevés van benne a pályákon, ráadásul tudni kell, hogy a droidikadroidikák pajzsának hatástalanításához 2 rakéta szükséges, és a pucéran maradt droidhoz még egyet bele kell lőni. (Én ezt ki szoktam spórolni, pajzs nélkül pár fénykardcsapással megsemmisíthető, de puskasorozattal is megsemmisíthető akkor már.) Egyébként is érdemes segítőkésznek lennünk a küldetések során, mert a végső értékelésünket befolyásolni fogja, hogyan viszonyultunk az NPC-khez. Sőt, az NPC-k alapvetően befolyásolják a játékot is, mert ha valamelyik bedacolja magát, mert megsértjük, vagy agresszívek voltunk vele, nem fogja odaadni mondjuk a szükséges podrace alkatrészt, kulcsot, stb., de olyan is lesz, hogy meg kell vendégeljünk valakit egy italra, hogy megeredjen a nyelve, vagy elvezessen egy másik személyhez. Persze aki szeretne Sötét Oldali besorolást a végén, az nyilván ne segítsen senkinek, csak akinek muszáj, de miután megkapta a szükséges dolgot az illetőtől, azután már durváskodhat vele, sőt, meg is ölheti. A játék érdekessége, hogy iszonyú sok mellékszereplőt lehet legyilkolni viszonylag büntetlenül, sőt, egyes főszereplőket is. Azok, akik ezt választják stílusuknak, valószínűleg Jabba bérence, vagy más pribék titulust szeretnének elérni a játék végén. Bár nekem ez nem jutott eszembe, a testvérem gyakorlatilag leamortizált mindenkit, aki élt és mozgott, ha jól emlékszem, még a kis Anakin mamáját is, miután az elbúcsúzott a fiától, és a csapat elindult a Királynő hajója felé. De ha van kedvünk, állítólag a podrace versenynél majdnem a teljes nézőteret levághatjuk, vagy a sérült nabooi katonákat is megmenthetjük a hosszú agóniától, agyonlőve őket, mint egy sérült lovat. sithkutaszdroid figyeli meg qui gont és anakintMindez azonban nem jövedelmező, mert vagy magunkra haragítunk mindenkit az adott területen, vagy nem kapjuk meg a szükséges dolgokat tőlük. Ez adott esetben csak megnehezíti a dolgunkat, egyes helyzetekben viszont el is lehetetleníti. Ha a kis wattoAnakinnak gyilkosságok útján szerezzük meg a kívánt tomo kiszabadításért podrace alkatrészt ad hammerhead anyukájaalkatrészeket, nem fog értünk versenyezni, ezzel elméletben vége a játékunknak, hacsak nincs egy korábbi mentett állásunk. Egyébként a játék ezen szakasza meglehetősen fiktívvé válik, ugyanis a rajt előtt egy lény ellopja Ani podracerének slusszkulcsslusszkulcsát, és hajkurászhatjuk egy csomó ideig, mire visszaszerezzük majd neki. Ráadásul a fogadást megnehezíti, hogy Qui-Gont csapdába csalják ellenfelei, és bekényszerítik jabba_episode iJabba egyik vermébe, ahol egy nagy szörnyet uszítanak rá. Nem Rankor ugyan, de ettől függetlenül kemény dió. Miután minden akadály elhárult, és végigjártuk egész Mos Espát, végre a kis Ani elindulhat a podrace versenyen, megnyerve nekünk a hiperhajtómű alkatrészt. A kis csapat ezután elindul vissza a hajójuk felé a T-14-es hajtómű quigon_elhozza_anakintalkatrésszel, ám ahogy közelednek, egy rejtélyes Sith támadja meg Qui Gont. Mi tudjuk már, Darth Maul volt az. Ő nem tudta. Mindenesetre a játék során a valóságtól eltérő módon alkalmunk lesz háromszor is összemérni az erőnket a gonosz Sith-el. Először a Theedi hangárban próbálja megakadályozni az elmenekülésünket a bolygóról. Ez azért érdekes, mert Qui-Gont az AI irányítja, mi pedig Obi-wannal próbálhatunk beleavatkozni a párbajukba. Fontos tudni, hogy a dolgot nem lehet kibekkelni, azaz Qui Gon sosem győzi le Mault. Moziszerűen vagdalkoznak, de egyik sem sebződik. Azaz a feladat ránk vár. Először is érdemes a hangárban körbejárni, és az összes ládát szétlőni, vagy falhoz csapdosni az Erő segítségével. Ha ezt elmulasztjuk, Darth Maul fogja HOZZÁNK csapdosni. duelofthefatesÉrdemes tehát úgymond megfosztani őt ezektől a fegyverektől. Lehet olyat próbálni, hogy a hátuk mögé sunnyogva megpróbáljuk hátba lőni, de a Sith hihetetlen reflexekkel megpördülve minden lövésünket hárítja majd, sőt, vissza is üti ránk. Érdekes, hogy a meglehetősen béna Qui Gon akkor sem szúrja le Mault, ha hosszú sorozattal gyakorlatilag magunk felé fordulva tartjuk a Sith-et, addig áll, vagy vív a levegővel, mint ha mi sem történt volna. Másodszor a Tatuini sivatagban lehet Maullal megmérkőzni. A sithkutaszSith először ránk küldi 3 fekete Sith felderítő droidját, majd ha azokat hatástalanítjuk, beomlasztja a sziklaszorost, és ránk veti magát. Kemény harc. Próbáljuk minél tovább csapdosni, majd mikor a maul_baljosarnyakkarakterünknek minimális élete marad, szaladjunk el a közelben parkoló homoksikló felé, amiben egy 100 százalékos medipack található. Regenerálódva folytassuk a Sith gyepálását, aki ha rosszul áll, darthmaul_t14 hiperhajtóműelmenekül majd, és utána ered a csapatnak, akik mindeközben alig haladva a hajtóművet viszik a hajó felé. qui gon felugrik maul elől a hajóraA feladatunk nehéz, nem szabad engednünk, hogy megrongálja az értékes alkatrészt, de Padmét, vagy a kis Anit sem ölheti meg. Én bevallom, magamra vonom a figyelmét, kissé elcsalom a csapatból, majd körbe-körbe ugrálok körülötte, míg a csapat eléri a hajó biztonságát. Ezután egy demó során karakterünk is felugrik, Maul kikapcsolja kardját, és dühösen néz a távolodó Nubian után.

A kis csapat, coruscant landoló platformon a nubianakárcsak a filmben elmegy Coruscantra. Anakint elviszi a két Jedi lovag a Jedi Templomba, hogy eldöntsék, kitanítható-e. Amidala, és kísérete, Panaka kapitánnyal együtt elindul egy lebegőplatform taxi felé, ami elvinné őket a Szenátusba, ám a filmben nem látható módon itt a játékban bizonyos merénylők felrobbantják a taxihajójukat. Mivel a merénylet épp úgy meghiúsul, mint az Epizód 2-ben, gyalogos merénylők törnek a királynő életére, akikkel Panaka kapitány veszi fel a harcot, és megvédi a királynőt. Mivel ott állnak egy szál ruhában, nincs pénzük, egyedül vannak, a landoló platform robot személyzete szenvtelen közönnyel fogadja azon sirámukat, hogy nekik fontos ügyben el kéne jutniuk a Szenátusba. Az ár kifizetésére szólítják fel őket a droidok, őket nem érdekli a további duma. Bizony, panaka kapitány citytour_jegyeket_cserél távcsövéértPanaka kapitánynak el kell adni elektronikus távcsövét, hogy az így befolyt összegből jegyet vehessenek. Igen ám, de közben nincs több eladó jegy a járatra. Szerencsére van egy férfi a közelben, akinek közben más ügyben el kell utaznia, és történetesen van két felesleges jegye, ami pont annyiba kerül, mint amennyi befolyt a távcsőből. Ki-ki rakja össze a képet. coruscant citytourA királynő és testőre végül feljut egy turista járatra, és útra kell, de a buszukat megtámadja egy hajó útközben, így nem jutnak el a Szenátusig. Ráadásul a hajótörést szenvedett duóra ismét rátör pár zsivány, és míg panaka kapitány amidalát akarja kiszabadítaniPanaka lelövöldözi a gonoszokat, egy másik csoport elrabolja Amidalát. A kapitányt irányítva feladatunk, hogy ládákat tologatva kikerüljünk a zsiványok trükkös csapdájából, átkeljünk a szomszédos épületek egyikére, a párkányon mászkálva behatoljunk, és a hihetetlenül magas coruscanti házakhoz hasonló óriási felhőkarcoló gyomrába liftezzünk, ahol a királynőt tartják fogva. Utunk során sok ellenfél próbál majd megállítani, thugoktól kezdve a Terminator 3-ban látott, azokhoz hasonlatos, ám kisebb robotrepülőkig. Külön nehezítés, hogy a felhőkarcoló mélyebb szintjein rengeteg lejmer fog kéregetni, akiket próbáljunk finoman elküldeni, mert az agresszióra csoportos támadással felelnek. Nem nehéz ellenfelek, de spórolni kell a lőszerrel, mert később nagyon fog kelleni. amidala kiszabadításaKülönböző kulcsok megszerzése után a meglehetősen labirintusszerű alagsorban végül az egyik cellából végre kiszabadíthatjuk Padme Amidalát. A kifelé vezető út sem könnyebb. Forgatható híd 4 sarokban elhelyezett mozgató kacsolókkal állja utunkat, zsiványok, s végül egy ajtó, mely jelszót kér. A rossz jelszó robotágyúkat aktivál, amik péppé lőnek. Szerencsére a jelszót az ügyes játékos útközben begyűjtheti egy NPC-től. (Egyébként a jelszó: Coruscant has lovely sunsets.) Végre, gondolhatjuk. Belépve a szobába ott van a lift, ami felvisz a Szenátusi Termekhez, ahol Palpatine várna. Ám nem eszik a kását olyan forrón! Egy behemót szörnyeteg támad ránk, aki bizony hihetetlenül erős. Egyetlen ütéssel képes Panakát megölni. 2-3 féle módon gyengíthetjük. Ha még van gránátunk, mikor nyílik az ajtó, hogy bejöjjön a szörny, MÁR DOBJUK ODA! Így csak ő fog kapni a detonációból, mi nem. Utána a már említett megspórolt géppuska lövedékekkel szórjuk meg! Különösen hatékony ellene az R-65-ös nehéz géppuska. Harmadik, egyben utolsó módszer: a teremben vannak oszlopok, melyek felrobbanthatók. palpatineCsaljuk a szörnyet melléjük, miközben mi elhátrálunk tőlük, és lőjünk az oszlopba, ami felrobbanva elég masszívan sebzi majd a lényt. Ilyenből több is van. Mind robbantható, próbáljuk az összeset a lény ellen felhasználni, és hátráljunk körbe-körbe, és pumpáljuk tele „ólommal”. Végül a szörny kitikkad, és mi felmehetünk Palpatine-hoz.

A játék két utolsó pályája nehéz, és nagyon hosszú. Az back_to_theedAssault on Theed pálya azt mutatja be, hogyan hatoltak be a takaritodroid2Naboo-ra visszatérő csapatok a királyi palotába. Ezen felváltva irányíthatjuk Amidalát, és Obi-want. Obi-wan erősebb harcos, ezért nehezebb pályán megy, a királynő gyengébb karakter, az ő útja picit könnyebb. Meg segítik is, hol nabooi katonák, hol civilek, hol Panaka. Mondjuk alapból rendkívül sebezhető. Egyrészt ugye nem használhatja az Erőt, kard nélkül képtelen a lövéseket hárítani, és extra nehezítésként egyetlen droid bénító sokkolóval van felszerelve. Hát, ez nem sok. Mielőbb szerezzünk neki lőfegyvert, és ha tudjuk, kerüljük a konfrontációt. A játék olyan szempontból ezt megkönnyíti, hogy vannak helyszínek, amiken nem muszáj mindenkit legyalulni, úgymond végig lehet az ellenséges területen szaladni. Azaz kiszlalomozva az ellenségeket túljuthatunk rajtuk anélkül, hogy üldöznének. Amidalával egyébként elég jól el lehet boldogulni, mert később jó fegyvereket talál, és elég talpraesett kis nő, mint a filmből tudható is. Azaz jól bánik a fegyverekkel, és nem ijed meg a saját árnyékától. Ráadásul ott van neki mindig Panaka, ha szükség van rá. Háromféle módon tudjuk a duót irányítani. Amikor még nincs fegyverünk, csak a sokkoló, és nem akarunk mi szembenézni a fegyveres droidokkal, előre küldhetjük a kapitányt, kicsit megdicsérve férfiúi egóját, és katonai múltját, az eredmény nem várat magára, Panaka büszkén vállalja a hős katona szerepet, előre megy, lelő mindenkit, majd visszatér, és büszkén jelenti, hogy Úrnője biztonságban van, nincs több droid a közelben. Ezzel azonban bánjunk csínján. Bár Panaka tényleg jó katona, és van egy pompás nabooi prototípus sugárvetője, mely olyan lézer lövedéket képes kilőni, ami úgymond bepattan a falon a saroknál. Azaz, ha ügyesen lő vele valakit, úgy lehet a sarkon túl lekaszálni az ellenfeleket, hogy az orrunkat nem dugjuk ki a biztonságos folyosószakaszról. De fordítva is igaz, ha be akarunk menni egy szobába, amiben egy droidika van, ne kockáztassunk, kintről lőjünk be a szoba falára egy megfelelő szögben, és a falról visszaverődő sugarak ide-oda pattogva a falak közt megsemmisítik a droidikát, aki nyugodtan fog ücsörögni pajzs nélkül, hisz nem lát ellenfelet. Erre konkrét eset lesz később, mikor Panakát fogjuk épp irányítani. A második eset, hogy együtt megyünk a kapitánnyal, megmondjuk neki, hogy kövessen, így együtt ketten nézve szembe a veszélyekkel. Ez is jó, hisz 2 puska több, mint egy, de van ennek is egy veszélye. Ha Amidalával vissza kell vonuljunk tárazni, gyógyulni, vagy bármilyen taktikai okból, Panaka ott marad, és simán letarolják a droidikák. Azaz ő nem taktikus, beleáll a kereszttűzbe, nem érzékeli, ha esélytelen, viszont tudni kell, hogy akármelyik emberünk hal is meg, a küldetésnek vége. Azaz a passzív emberre épp úgy kell vigyáznunk, mint az aktívra, akit irányítunk, de mivel a follow me paranccsal úgymond szabad kezet adunk neki, hogy velünk jöjjön, és beavatkozzon a küzdelembe, Panaka bár segít, de kockáztatjuk a halálát. Ebből fakad a harmadik választási lehetőség. Megmondhatjuk neki, hogy maradjon itt egy pár percre, míg mi előre megyünk. Ez tán a legbiztonságosabb, és valljuk be, a legélvezetesebb is, hisz a játékot mi szeretnénk végigtolni, nem az a poén, ha Panakát előreküldve elintéztetjük vele a mi dolgunkat. Arra azonban itt is vigyázni kell, hogy ne távolodjunk el túlságosan a várakozó kapitánytól, mert a játék úgy van kitalálva, hogy ilyenkor rátörnek míg egyedül van, és lelövik. Tehát kicsit menjünk előre, pucoljuk ki a pálya egy részét, menjünk vissza hozzá, és kérjük meg, jöjjön velünk, majd a kipucolt részen valahol tegyük megint parkolóba, és menjünk ismét előre kicsit. Így lépésről lépésre lehet a legbiztonságosabban előrejutni a Theedi pályákon. Az utolsó küldetés neve angol is utolsó csata/küldetés: the final battle. Nyilván utal a végső csatára is, melyet majd a Jedik vívnak Maullal a pálya végén. Na, itt aztán lesz minden, mi szem szájnak ingere. Párkányon járkálás, robotágyú kezelés, a passzív emberrel való szenvedés. Utóbbi azért nehézkes, mert míg az aktívval mondjuk le tudunk ugrani valahova, a passzív fent ácsorog, és várja, hogy mondjuk dobozokat tologatva építsünk neki lépcsőt, vagy küldjünk fel neki egy liftet. Állandóan színes kulcsokért kell rohangálnunk, szükség van egy kék, egy piros, és egy feherkulcsfehér kulcsra is az előrehaladáshoz, amik megszerzésért néha túszokat kell kiszabadítni, néha zongorákat kell tologatni, amikre dobozokat rakva az egész építményt egy magas oszlophoz kell tolni, hogy a tákolmányunkra felmászva elérjük a kulcsot. Az utolsó pályán a célunk a következő: theed_palota_folyosoAmidalának és Panakának el kell jutnia a trónteremig, ahol megadásra kell kényszeríteni a helyzetét rendkívül élvező Nute Gunrayt, Obi-wannak pedig követnie kell Darth Mault, és mesterét, de csak a végén fogja utolérni őket, amikor ugye már késő lesz. A királynőék eddigre már alaposan fel vannak fegyverkezve a sok talált fegyverrel, de az ellenállás is sokkal erősebb lesz. Aki rossz oldalon harcol, az a végén csinálhat egy olyat, hogy még mielőtt a nutegunraydemó elindulna, a megadás előtt gyorsan lelövi Nute Gunrayt, így egyfajta statáriummal elkerülhető a hosszú büntetőjogi ceremónia, és gyakorlatilag az Epizód 2 is, hisz ha nincs Nute Gunray, a Kereskedelmi Szövetség valószínűleg visszavonul, nem csatlakozik a CIS-hez, és nem pénzelik a Geonózisi droidgyár projectet. Obi-wannal kapcsolókat kell aktiválni az Erő segítségével, droidokat és droidikákat kaszabolni százával, és a játék tán legidegesítőbb részét abszolválni, a fekete járó platformok közt ugrálni. Ez iszonyat nehéz. Gyakorlatilag van ugyan egy Jedi óriásugrás képességünk, (az ugrás gomb kétszeri, villámgyors megnyomásával aktivizálható,) de még az is kevés lesz, ha nem a kiinduló platform szélének legutolsó milliméteréről rugaszkodunk el, hogy pont el tudjuk kapni a túloldali platform szélét. Az a baj, hogy az út sem világos, mármint hogy merre kell menni, így aki nem tudja, az rengeteg ugrást kell abszolváljon, és ráadásul lehet, hogy rossz felé ugrál, aztán jöhet vissza. jarohidak_theedMindeközben droidok lövöldöznek a fekete járóhidakról, meg fel-le mozgó platformokra kell rávetődnünk, ezekkel meg az a baj, hogy pont rájuk kell ugrani, a kis ugrással nagy zuhanást érünk el, a naggyal meg azt, hogy quigon_és maul vívObi-wan vagy ráugrik, de túlbukfencezik róla, vagy eleve túlugrik rajta. Mindenesetre előfordulhat az is, hogy át kell ugrálni szembe, mert ott be kell menni az épületbe, abban kapcsolók segítségével kék erőtereket állítgatva meg kell nyitni az utat magunknak, hogy egy szinttel feljebb juthassunk, és ismét kimenve elkezdhessük az ugrálást egy szinttel magasabb gyűrűkre. Kemény. Végül megérkezünk arra a folyosóra, ahol Darth Maul, és Qui Gon harcol, ám ők közben behátrálnak a piros erőterek mögé, ami elszeparálják a harcolókat karakterünktől. quigon_legyozeseDarth Maul ledöfi Qui-Gont, és ránk vár. Ez a harmadik összecsapásunk vele, de ez lesz az utolsó is. Itt is 3 megoldás létezik. Óvatosabbak, és spórolósabbak tartalékolhatnak vállról indítható aknavetőket erre a harcra. Mikor a piros erőtér kinyílik, ne rohanjunk ki, hanem a megfelelő szögben lőjünk Darth Maul MELLÉ. Ha rá lövünk, visszalöki az Erővel a rakétát, ami nem egészséges ránk nézve. Viszont a buta ha mellé célzunk, nem foglalkozik a dologgal, hisz nincs célkeresztben. Így a detonációk alaposan sebzik. 3 rakéta elég, hogy meghaljon. A második megoldás, hogy rárohanunk, és villám gyorsan meglökjük a Force Push erővel afelé az akna felé, amibe a végén beleesik félbevágva a filmben is. Ha jól csináljuk a szélére kerül, és a második Push beletaszítja a mély szakadékba. A harmadik megoldás a vívó virtuózoké, kard ki kard, győzzön a jobbik. A pályán van 2 falirekesz, bennük egy-egy 100 százalékos healthpack, de még azzal sem biztos, hogy le tudjuk győzni, mert most nem elég félig levinni, hogy elfusson, most teljesen le kell vinni az életerejét, nulláig. Nem könnyű, de sikerülhet. Nyilván ez a leghősiesebb, de egyben a legnehezebb befejezés is. Bárhogy is történjen, Maul halála után quigon_utolso_kivansagQui-Gon nyöszörgésére leszünk figyelmesek, aki még él. Akár csak a filmben, itt is megkér bennünket, neveljük Jedivé a kis Anakint, majd kileheli a lelkét, egyesülve az Erővel. A játék végén a játékos megkapja a pályákon futott szintidőit, a mentései számát, és a gép ezekből kalkulálva, és a jó, vagy rossz oldali játékmódtól függően ad egy minősítést. Ez még attól is függ, hogy mennyiszer használtunk lőfegyvert, vagy kardot. A puskás jó oldaliak például lehetnek Naboo royal guardok, azaz nabooi királyi testőrök. A gonosz puskások lehetnek Jabba bérencei, pribékjei, főleg ha mindenkit kinyírnak, akár az ártatlanokat is beleértve. A kardos jó oldaliak lehetnek például Jedi rangúnak, nekem padawan_learner_eredmenyJedi Padawan szintet sikerült megütnöm, testvérem feleannyi idő alatt végigvitte a játékot, magasabb pontokat is kapott, mert csak fénykardot használt, puskát egyáltalán nem, így ő jedi noviceJedi Novice lett. (Legközelebb kipróbálta az abszolút pacifista módszert, senkit nem ölt meg, szinte még droidokat sem bántotta, csak fellökte őket az Erővel, és elszaladt, csak Jediként viselkedett, és beszélt, mégsem kapott magasabb Jedi rangot.) Nem találtam logikát abban, mikor milyen besorolást kapunk a fentieken kívül. Hiába mentünk kevesebbet, hiába rohanunk, egy idő múlva nem számít, mindig ugyanaz a besorolás. Lehet, hogy nincs olyan sok, mindenestre az újrajátszást segítheti, hiszen az ember kíváncsi arra, milyen titulust kaphat még, ha mindent másképp csinál. De ne csak a besorolásért játszunk, hanem ismerjük meg a titkos összefüggéseket, a kivágott jeleneteket, élvezkedjünk a helyzetben, hogy megismerhetjük apró részletekig mi történt, vagy mi történhetett Padme Amidalával, Obi-wan Kenobival, Qui-Gon Jinnel, és Panaka kapitánnyal azokban az órákban, amikor nem láttuk őket a vásznon, merüljünk el mi magunk a Baljós árnyak világában!

 

írta: Rostás Norbert 2013. november 15.

 

baljós árnyak játék borítója

vissza a főoldalra főmenübe image map example